مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجراي طرح توانمندسازي معلمان در حوزه پيشگيري از اعتياد در اراك خبر داد و گفت: اين طرح علاوه بر افزايش دانش و آگاهي در زمينه پيشگيري در برابر اعتياد و سطح توانمنديهاي رواني ، عوامل محافظ را افزايش و عوامل خطر را كاهش مي دهد.
به گزارش روابط عمومي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان مركزي؛ حميد صرامي در دوره آموزشي توانمندسازي معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان اراك گفت: قرن ۲۰ به دوره دانش قدرت معروف بوده و قرن ۲۱ به اشتراك گذاشتن و تبادل دانش قدرت است و اين بدين معنيست كه در قرن حاضر بايد دانش و اطلاعات افراد منتقل شود و گسترش يابد.
وي گفت: استان مركزي به عنوان سومين استاني است كه طرح توانمندسازي مربيان را با برنامه ريزي اجرا كرده كه اميدواريم با اجراي اين دوره آموزشي بتوان معلمان عزيز را در آموزش، نحوه تعامل با دانش آموزان و افزايش آگاهي آنان، توانمند ساخت.
مشاور دبيركل ستاد افزود: در اين طرح توانمندسازي مربياني كه با انگيزه بالا، شركت و در موضوعات اعلام نظر مي نمايند موفق ترند.
صرامي اظهار داشت: اين طرح علاوه بر افزايش دانش و آگاهي در زمينه پيشگيري در برابر اعتياد و سطح توانمنديهاي رواني، در پي آن است كه ضمن افزايش عوامل محافظ، عوامل خطر را كاهش دهد و همچنين مديران ديگر به دنبال كتمان مصرف دانش آموزان خود نباشند.
وي گفت: اگر به دانش آموزان اطلاعات بدهيم دانش در آن ها شكل مي گيرد كه شكل گيري دانش منوط به هدفمند بودن اطلاعات، مستمر بودن آن و پشتوانه علمي آن است و براي شكل گيري دانش بايد آموزش مهارت هاي زندگي، مدل زندگي و سبك فرزندپرري است صورت پذيرد تا تغيير نگرش ايجاد گردد.
وي افزود: يكي از علل گرايش نوجوانان به سمت مصرف مواد مخدر و روان گردان ها اختلال هويت است كه يكي از آن ها “هويت دنباله رو” است. كه در اين هويت نوجوان به پيروي از دوستان خود به مصرف مواد روي مي آورد.
وي اظهار داشت: در سال ۱۳۸۶يكي از دلايل شروع مصرف مواد را رفع مشكلات روحي(انزوا و ناكامي) و سپس كسب لذت بوده كه در سال ۱۳۹۰ اولين دليل كسب لذت و سپس كنجكاوي و بقيه عوامل مي باشد.
وي در پايان گفت: خانواده هايي كه با فرزندان ارتباط مؤثر دارند، فرزندان آنان احساس آرامش، شادي و رضايت دارد و براي خود و ديگران ارزش قايل هستند، داراي ذهني خلاق هستند، نه هيجاني و نه نااميدند، و از اعتماد به نفس و عزت نفس بالايي برخوردارند كه قطعاً اين افراد دچار اعتياد نخواهند شد.
همچنين نبي اله شاهمحمدي گفت: اهميت برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس به گونه ايست كه تمامي معلمان، مشاوران و مديران بايد آموزش ها را فراگيرند تا با بازخورد آن ها در مدارس شاهد كاهش گرايش به مصرف مواد مخدر و روان گردان ها در بين دانش آموزان باشيم.
منبع خبر: روابط عمومي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان مركزي۹۵٫۰۶٫۰۷