• امروز : پنج شنبه - ۵ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : 1 - محرم - 1447
  • برابر با : Thursday - 26 June - 2025
کل پست ها: 73956اخبار امروز : 0
7

آگاهي و آموزش دانش‌آموزان را در برابر اعتیاد و رفتارهای پُر خطر محافظت مي‌كند

  • کد خبر : 42039
  • ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴

    دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: پیشگیری از اعتیاد، زمانی می‌تواند اثر بخش و کار آمد باشد که علاوه بر کودکان و نوجوانان، بطور همزمان به سایر گروه‌های مخاطب، بویژه والدین و مدارس توجه شود. به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، محمدرضا ابرهيمي با […]

 

 



دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: پیشگیری از اعتیاد، زمانی می‌تواند اثر بخش و کار آمد باشد که علاوه بر کودکان و نوجوانان، بطور همزمان به سایر گروه‌های مخاطب، بویژه والدین و مدارس توجه شود.


به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، محمدرضا ابرهيمي با بيان اين مطلب در ديدار با حميدرضا آذري مدیرکل آموزش و پرورش فارس اظهار داشت: اجرای طرح توانمندسازی همزمان دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم و والدین دانش آموزان و کارکنان مدارس نواحی چهارگانه مي‌تواند نقش مؤثري در مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.


وي در ادامه با اشاره به تاكيد استاندار استان مبني بر همكاري جدي دستگاه‌ها در مبارزه با پديده شوم مواد مخدر افزود: پیشگیری از اعتیاد، زمانی  اثر بخش و کار آمد است که علاوه بر کودکان و نوجوانان، بطور همزمان به سایر گروه‌های مخاطب، بویژه والدین و مدارس توجه جدي شود.


اين مقام مسئول در استان فارس اظهار داشت: با ارتقاء آگاهی و آموزش لازم به کودکان و نوجوانان، والدین و مسئولين مدارس مي‌توانيم سطح توانمندی‌های آنان را در برابر معضلات اجتماعي بويژه مواد مخدر و روانگردان‌ها افزايش دهيم.


ابراهيمي افزود: آگاهي و آموزش اصولي و علمي مي‌تواند دانش‌آموزان را در برابر اعتیاد و رفتارهای پُر خطر محافظت كند.  


دبير شورا اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش نقش مؤثري در مقابله با اعتياد دارد و دانش‌آموزان بايد با آسيب‌هاي اجتماعي آشنا شده و مهارت‌هاي زندگي را فرا گيرند و اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس بايد جدي دنبال شود.


ابراهيمي تاكيد كرد: اگر برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس اثر بخش نباشد و جدي گرفته نشود به جامعه صدمات جبران ناپذيري وارد خواهد شد.  


وي اظهار داشت: آموزش و پرورش يك نهاد خطير و مهمي است و بدليل اينكه نونهالان،‌ نوجوانان و جوانان در اختيار اين مجموعه هستند بايد علاوه بر مسئولان آموزش و پرورش از سوي دستگاه‌هاي متولي توجه ويژه‌اي به اين نهاد شود.


دبير شورا گفت: بايد فضاي مدارس و محيط‌هاي آموزش جوري باشد كه روي مسائل تربيتي، مذهبي، ورزشي بچه‌ها وقت گذاشته و كار شود و بچه‌ها را درگير اين مسائل نمود كه وقت فكر كردن به مسئله اعتياد نداشته باشند.


ابراهيمي در خصوص راه‌اندازی نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و رفتار های پُر خطر در مرکز استان و مناطق، شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در صورت اختصاص فضا برای این منظور، مساعدت لازم برای تجهیز آن صورت خواهد گرفت.


در ادامه اين ديدار آذري مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: باید از تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای توسعه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد و بدون شک یکی از بهترین ظرفیت‌ها آموزش و پرورش است.


وي افزود: اعتياد آسيبي است كه نه تنها فرد معتاد را درگير مي‌كند بلكه جامعه پيراموني را نيز با چالش مواجه مي‌نمايد.


مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: با افزايش ميزان اعتياد در يك جامعه ساير آسيب‌هاي اجتماعي نيز به همان ميزان افزايش پيدا مي‌کند، لذا توجه و تمركز به مدرسه و نقش موثر آن در رابطه با پيشگيري از كاهش آسيب‌هاي اجتماعي بسيار مهم است.


آذری کارشناس متخصص، ساختار تخصصی، نیروی کار حرفه‌ای، اعتبارات کافی، چارچوب علمی مستدل، پوشش مناسب مخاطب، مدل مداخله بومی و ارزشیابی مستمر را از ملزومات کار پیشگیری از اعتیاد در یک جامعه ایده‌آل عنوان كرد.  


مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: در اولین قدم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید افراد جامعه از خطرات و مضرات مصرف سیگار، قلیان و سایر مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی آگاه شوند، زیرا ارتقاء دانش و تغییر نگرش آحاد جامعه نقش مهمی دارد.


وی تامین و تقویت فعالیت‌های جایگزین برای گروه‌های در معرض خطر به خصوص نوجوانان را بسیار موثر دانست و گفت: افزایش مهارت‌های زندگی همچون برقراری ارتباط مؤثر با دیگران در این گروه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید راه‌های ارتقاء اعتماد به نفس را بشناسیم و در صدد تقویت اعتماد به نفس نوجوانان برآییم و به آنان بیاموزیم واقعیت را بپذیرند.


آذری همچنین گفت: باید نه گفتن را با آنان تمرین کرده و جرات‌مندی را در آنان تقویت کنیم تا بدانند رفتار قاطعانه در مقابل فشار گروه همسال بسیار مفید است، آنان باید بدانند تفاوت افراد موفق با سایرین در پذیرش واقعیت‌ها، مدیریت مسئله و نحوه برخورد با مسائل زندگی است.


مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: به جای تعجیل در حل مسائل آنان، روش‌های حل مسئله را به آنان آموزش دهیم و تاکید کنیم که هر مسئله بیش از یک راه حل دارد، یاد دهیم که پیدا کردن راه حل مناسب وقت‌گیر است و نباید نا امید شد و آنها بدانند با تعریف دقیق مسئله، نیمی از راه را رفته‌اند.


وی گفت: نقش عوامل معنوی در پیشگیری از سوء مصرف مواد انکار ناپذیر است؛ اعتقاد، تعهد، تلاش برای رشد و تعالی، کمک به انسان‌های دیگر، کمک به رشد جامعه وپرداختن به فعالیت‌های هنری، علمی و… مهم هستند.


آذري با تاکید بر لزوم  مشاوره و مداخله حین بحران گفت: درمان معتادان به منظور جلوگیری از اشاعه و سرایت اعتیاد در جامعه کمک کننده است.


وی بر ضرورت راه‌اندازی کلینیک تخصصی ویژه دانش آموزان پر خطر در استان تاکید کرد و گفت: لازم است کودکانی که در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی هستند به یک مرکز مراجعه و تا زمانی که به یک سلامت پایدار برسند تحت پوشش برنامه‌ها قرار گیرند.


مديركل آموزش و پرورش فارس گفت: اداره کل آموزش و پرورش فارس می‌تواند یک مکان امن و استاندارد برای فرزندانی که به علت در گیر شدن والدین آنها به مواد مخدر امکان زندگی کردن با خانواده را ندارد فراهم کند و این امر نیازمند همکاری استانداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در اداره کردن آن از قبیل بودجه و اعتبار است.   


آذري اظهار داشت: شرایط کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی بگونه‌ای است که از تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها باید برای توسعه  پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد و بدون شک یکی از بهترین ظرفیت‌ها آموزش و پرورش است.


منبع: روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس۹۶٫۱۰٫۰۲

 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=42039

برچسب ها