دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر كرمانشاه دركارگاه آموزشی «مدرسه مراقب» كه با حضور ۳۰۰ نفر از مدیران، مشاوران و کارشناسان نواحی و مناطق استان برگزار شد، خانواده و مدرسه را دو كانون مهم در پيشگيري از اعتياد نوجوانان دانست.
به گزارش روابط عمومي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر كرمانشاه، علي شمشيري در اين كارگاه آموزشي ضمن قدرداني از اقدامات شايسته سازمان آموزش و پرورش استان و حمايت از برنامه هاي آن سازمان در حوزه پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي اظهار داشت: خانواده و مدرسه مهمترين پايگاه تعليمي و تربيتي هر فرد براي رسيدن به يك آينده ايدهآل و يك شخصيت سالم هستند.
وي گفت: صرف نظر از اينكه بنياد خانواده مهمترين پايگاه ارزشي و تربيتي است از طرفي مدرسه و مراكز آموزشي هم كم از جايگاه خانه و خانواده نيستند، كما اينكه بسياري از اصول تربيتي از جمله امر به معروف ها و نهي از منكرها و بايدها و نبايدها ارزشها و ضد ارزشها در همين محيطهاي آموزشي علي الخصوص مدارس در ذهن دانشآموزان شكل ميگيرد و در بسياري از مواقع تاثير پذيري كلام معلم بسيار موثر تر از نصايح اخلاقي و تربيتي والدين است به همين خاطر است كه ما در باورها و آموزههاي ديني خود براي جايگاه و مقام معلم ارزشي والا قائليم همانگونه كه عملكرد درست و انسان ساز آنان را در زمره كار اولياء و پيامبران قرار دادهاند.
در ادامه آرش سالاری، مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاهنکاتی پیرامون راهبردهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس، طراحی الگوی خدمات مداخله ای در مورد نوجوانان ارایه کرد و گفت: مهمترين هدف ما در حوزه پيشگيري از اعتياد اين است كه فرد را قبل از اينكه به مرحله درمان و بازتواني برسد در همان مرحله پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي از طريق ارائه برنامههاي توانمندسازي آنان را آگاه كنيمو براي اين كار نيازمند مداخله فعال همه اقشار جامعه هستيم.
رضايي از مسئولين اداره كل اموزش و پرورش گفت:درخواست ما از مربيان و مشاورين مجرب و آموزش ديده اين است كه حين آموزش مهارات هاي زندگي به دانش آموزان اصل تاب آوري را كه يكي از مهمترين اصول مهارت هاي زندگي به حساب مي آيد و در شكل گيري شخصيت سالم بسيار كار ساز است را در آموزش لحاظ كنيم.
امرايي رئيس اداره مراقبت در برابر آسيبهاي اجتماعي دربحث مداخله رواني و اجتماعي در مدارس گفت: در بحث پيشگيري از اعتياد همراهي و همگامي مديران و مشاورين مدارس بسيار مثمر ثمر خواهد بود ما در بحث توانمندكردن دانشآموزان زماني ميتوانيم نمره قبولي را كسب كنيم كه ابتدا مديران و مشاورين مدارس ما اصول مهارتهاي زندگي را خوب درك كرده باشند، نقش و جايگاه خود را به عنوان كارشناس و مشاور براي دانش آموزان در پيشگيري از اعتياد درك كرده باشند، ضرورت اقدامات پيشگيرانه را فهيمده باشند تا بتوانند در بحث پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي خصوصاً اعتياد و مواد مخدر گام بردارند.
دكتر تيمور پور به عنوان مجري طرح مداخله در آسيب هاي اجتماعي گفت: هدف اصلي ما از اجراي اين طرح فقط رفع تكليف و انجام وظيفه اداري نيست با اين ديد به قضيه نگاه كنيد كه احساس وظيفه و احساس مسئوليت ما به عنوان مربيان آموزشي تعليم و تربيت قشري تحصيلكرده و متعهد و مدبر و كاردان به جامعه باشد.
لازم به ذکر است این کارگاه با حضور علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و حضور بالغ بر ۳۰۰ نفر از مدیران، مشاوران و کارشناسان نواحی و مناطق استان برگزار شد.
منبع خبر: روابط عمومي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر كرمانشاه۹۳٫۱۰٫۱۶