• امروز : شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : 10 - محرم - 1447
  • برابر با : Saturday - 5 July - 2025
کل پست ها: 74021اخبار امروز : 0
7

خانواده بيشترين سهم را در پيشگيري از اعتياد ‏فرزندان دارد

  • کد خبر : 9211
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۸:۳۷

يك استاد دانشگاه و روانپزشك با بيان اينكه خانواده بيشترين سهم پيشگيري از اعتياد ‏را به خود اختصاص داده است، از ايجاد كمپين مهارت ارتباط براي نوجوانان با ‏والدين و زوجين براي كاهش طلاق در سازمان بهزيستي خبر داد.‏دكتر نعمت‌اله بابايي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ‏نقش […]

يك استاد دانشگاه و روانپزشك با بيان اينكه خانواده بيشترين سهم پيشگيري از اعتياد ‏را به خود اختصاص داده است، از ايجاد كمپين مهارت ارتباط براي نوجوانان با ‏والدين و زوجين براي كاهش طلاق در سازمان بهزيستي خبر داد.‏

دكتر نعمت‌اله بابايي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ‏نقش و جايگاه خانواده در پيشگيري از اعتياد گفت: خانواده داراي بيشترين سهم پيشگيري از اعتياد است و در ليستي كه ۵۰ علت ‏اعتياد در آن تهيه شده و حتي در طبقه‌بندي علل اصلي و فرعي، به اين نتيجه رسيده‌ شده كه ‏وجود رابطه صميمي بين والدين و فرزندان عاملي موثر در پيشگيري از اعتياد محسوب مي‌شود.

وي افزود: والديني كه مهارت فرزندپروري را نداشته باشند به دليل وابستگي افراطي ‏فرزندان به آنان و عدم استقلال، آنها را با مشكلاتي مواجه مي‌كنند، ابتلا به اعتياد ‏موضوعي است كه ارتباطي به رابطه عاطفي والدين و فرزند ندارد چرا كه در فرزند‏پروري فرد استقلال خود را داشته و در قبال رفتارهاي خود مسوول است و خشم والدين را ‏به معناي طرد نمي‌داند كه به رفتارهاي آسيب‌زا روي بياورد بلكه خانواده را همواره ‏حامي خود مي‌داند .‏

اين استاد دانشگاه ادامه داد: در سازمان بهزيستي كتابي تحت ‏عنوان استراتژي‌هاي پيشگيري به چاپ رسيده كه هدف از آن فرزندپروري ‏و مهارت‌هاي زندگي است، همچنين تحقيقات صورت گرفته و مطالعات كل جهان نشان مي‌دهد كه براي بروز اعتياد ‏فاكتورهايي وجود دارد كه ميزان تاثيرپذيري والدين در آن كاملا مشهود است.

بابايي تصريح كرد: پس از عامل رابطه صميمي والدين با فرزندان و آموزش مهارت‌هاي ‏زندگي به افراد، دومين عامل موثر در پيشگيري از اعتياد است آن است كه نوجوان و ‏جوان مهارت امتنا مودبانه، نه گفتن، تاب آوري، سالم زندگي كردن، كنترل هيجان ‏و خشم را بياموزد، آموزش اين مهارت‌ها در يك پرورشگاه نشان داده كه كودكان ‏و نوجوانان آموزش ديده هرگز وارد هيچ باندي نشده‌اند.‏

اين روانپزشك با تاكيد بر ضرورت آموزش مهارت‌هاي اجتماعي به نوجوانان گفت: امروز ‏در مواردي ديده مي‌شود كه فرد بزرگسال ۳۰ يا ۴۰ ساله همچنان وابستگي شديد به ‏خانواده دارد در حالي كه بايد استقلال، خرد ورزي، انتقادپذيري و عقلانيت در افراد از ‏همان نوجواني شكل بگيرد و در اين زمينه راهكاري كه سازمان بهزيستي در دستور كار ‏قرار داده ايجاد كمپين مهارت ارتباط براي نوجوانان با والدين و زوجين براي كاهش طلاق ‏است.‏

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه با آموزش صرف خانواده‌ها نمي توان به نتايج مورد نظر ‏رسيد، گفت: خانواده‌ها را نمي‌توان كارشناس تربيت كرد، برخورد افراطي و تفريطي ‏از آموزش‌ها نيز ممكن است ما را به نتايج نرساند در حالي كه استفاده از تجارب كشورهايي ‏كه در اين زمينه موفق بوده‌اند، بسيار مهمتر است.‏
به گفته اين روانپزشك در كشورهايي كه تجربه موفق داشتند پس از مدرسه كودكان به ‏شهرداري سپرده مي‌شوند و اوقات فراغت آنها تحت نظر كارشناسان فرزندپروري و ‏در قالب بازي و سرگرمي آموزش مي‌بينند و تمام كودكان تا ۱۸سالگي به اين روش ‏آموزش داده مي‌شوند.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: فرزندپروري امروز در كشور ما، نه در خانواده و نه در ‏مدرسه قابل شكل‌گيري نيست چرا كه خانواده‌ها به اين آموزش‌ها مجهز نيستند، ‏معلمان ما الفبا آموز و كنكور پرورند و چون براي تربيت دانش‌آموزان برنامه‌اي ‏وجود ندارد صرفا به انتقال اطلاعات الفبايي اكتفا مي‌كنند و متاسفانه هيچ نوع پرورشي ‏در مدارس شكل نمي‌گيرد.‏

بابايي ادامه داد: بايد بتوانيم به تدريج سيستم‌هايي در كشور ايجاد كنيم كه به والدين در ‏فرزند پروري كمك كند، استفاده از ظرفيت شهرداري‌ها و دهياري‌ها مي‌تواند براساس ‏تجربه موفق ساير كشورها در دستور كار قرار بگيرد و بجاي اينكه كودكان و نوجوانان ‏اوقات فراغت خود را در جلو فيلم‌ها و بازي‌هاي كامپيوتري بگذرانند در مراكز تعريف‌شده و با برنامه آموزش ببينند و تا قبل از رسيدن به ۱۸سالگي مهارت‌هاي درست زندگي كردن را ‏فرا بگيرند.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۳٫۴٫۲۱ 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=9211

برچسب ها