به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، طبق اعلام مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد؛ گروه نمونه این پژوهش شامل والدین دارای فرزند نوجوان پسر ۱۲ تا ۱۸ ساله ساکن شهرستان شهرکرد و همچنین نوجوان آنان که در حال تحصیل در مقاطع متوسطه اول یا دوم بوده اند ، به دلیل شرایط کرونا، به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند.
روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : با اجرای پیش آزمون از والدین و فرزندان آنان ، گروه “والدین” در ۱۰ جلسه آموزش گروهی (به صورت هفتگی) با محوریت درک نوجوانی در بستر فضای مجازی شرکت نموده و مورد آموزش قرار گرفته و متعاقب آن پس از اتمام کارگاههای آموزشی، پس آزمون از آنان انجام شده است.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد افزود: محتوای جلسات آموزشی والدین عبارت بوده از : «آشنایی با ویژگیهای دوره نوجوانی»، «آشنایی با تغییرات نوجوانی، آشنایی با نشانههای نوجوان سالم»، «آشنایی با پتانسیلهای نوجوانی»، «آشنایی با عوامل خطر در نوجوانی»، «آشنایی با انواع سبکهای گفتگو»، «آشنایی با ویژگیهای گفتمان با نوجوانان»، «آشنایی با مولفههای رفتار همراه با عشقورزی به نوجوانان»، «تمرین ساخت رفتارهای افزایش لذت والدینی» و «آشنایی با مولفه ارتباط اثربخش با نوجوانان» بود.
ایشان یاآور شد : نتایج پژوهش ها نشان میدهد: دوره نوجوانی (۱۲ تا ۱۸ سال) به عنوان دوره انتقال، جستجوی هویت، آرمانگرایی و آستانه بزرگسالی است که در این دوره سنی، نوجوانان بیشترین سطح درگیری با والدین را دارند که بعضاً سبب افزایش اضطراب و استرس نوجوانان شده و در این راستا زمینه تقویت عوامل خطر ، نظیر مصرف مواد در آنان مهیا خواهد شد.
بررسی جمعیت شناختی افراد شرکت کننده در این تحقیق نشان داد: که ۱۳٫۶۴ درصد وضعیت تحصیلی پدران آموزش دیده دیپلم، ۱۳٫۶۴ درصد فوق دیپلم، ۳۶٫۳۶ درصد لیسانس، ۳۱٫۸۱ درصد فوق لیسانس و ۴٫۵۵ درصد دکتری بودند .
همچنین ۳۶٫۳۶ درصد وضعیت تحصیلی مادران در آموزش دیده دیپلم، ۹٫۰۹ درصد فوق دیپلم، ۳۱٫۸۲ درصد لیسانس، ۱۸٫۱۸ درصد فوق لیسانس و ۴٫۵۵ درصد دکتری بودند .
داده های به دست آمده از این مطالعه نشان داد که ۷۷٫۲ درصد افراد شرکت کننده در دوره آموزشی در وضعیت متوسط اقتصادی و۲۲٫۸ درصد در وضعیت اقتصادی خوب می باشند.
دکتر صرامی گفت: نتایج به دست آمده از این طرح تحقیقاتی نشان داد: که میانگین اعتیادپذیری در گروه والدینی که آموزش دریافت کردهاند در مرحله پیشآزمون ۷۰٫۶۶ بوده که پس از مداخلات آموزشی در مرحله پسآزمون به ۵۲٫۱۶ رسیده است .
این مدرس دانشگاه افزود: آموزش والدین بر کاهش اعتیاد پذیری نوجوانان در مجموع شامل کاهش نارضایتی درونی، رفتار مخاطره آمیز، خودنمایی، افکار مثبت به مواد، نارضایتی از خانواده، افزایش ایمان و معنویت و کاهش روابط مخاطرهآمیز با دوستان ، موثر بوده است . ضمن آنکه کیفیت روابط والدین با نوجوانان، میتواند رفتارهای ضد اجتماعی آنان مانند ناراحتی از دیگران، تجاوز کلامی و فیزیکی، اعمال خشونت و اعتیاد را پیش بینی کند . علاوه بر این مشارکت والدین رابطه معکوسی با استفاده از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و ماری جوانا توسط نوجوانان دارد.
صرامی یادآور شد : نوجوانانی که با والدینشان رابطه نزدیک و صمیمی داشته و فعالیتهای مشترکی مانند ورزش، اعمال مذهبی، تفریحات اجتماعی و انجام پروژههای مدرسه با همکاری والدین را داشته باشند ، میتواند از نوجوانان در برابر استفاده از مواد مخدر و روان گردانها محافظت نماید.
ایشان گفت: شیوه تربیتی سبک مقتدرانه والدین از استعداد اعتیاد نوجوانان جلوگیری خواهد نمود و بالعکس شیوههای تربیتی مستبد و بی اعتنا توسط والدین زمینه ساز اعتیاد فرزندان خواهد شد .ضمن آنکه کارکرد خانواده بر خطر پذیری اعتیاد نوجوانان ، رابطه مستقیم و به واسطه تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی بر خطر پذیری اعتیاد تاثیر غیر مستقیم دارد لذا کیفیت روابط والدین با نوجوانان، در شروع ، نگهداری و ادامه مصرف مواد در نوجوانان نقش مهمی را ایفا
می کند.
صرامی تاکید نمود که می بایست از شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقاء سطح آگاهی، آموزش مهارتهای زندگی، آموزش سبک فرزندپروری و روشهای پیشگیری از اعتیاد برای والدین و نوجوانان استفاده مطلوب و مستمر صورت پذیرد و با آموزش مشاوران مدارس و مربیان انجمنهای اولیاء و مربیان در قالب کارگاهای آموزشی با ارائه بستههای آموزشی، نسبت به ارتقاء توانمندسازی والدین و نوجوانان اقدام جدی انجام شود . همچنین لازم است والدینِ نوجوانان در معرض خطر اعتیاد پذیری از طریق غربالگری شناسایی شده و با محتوای آموزشی تحت پوشش آموزشهای لازم قرار گیرند . همزمان نیز محتواهای آموزشی مورد نیاز والدین، از طریق کلیپهای کوتاه در فضای مجازی منتشر شود تا شاهد توانمند سازی والدین برای تربیت فرزندان سالم در عصر پیچیده هزاره سوم باشیم .