يك پژوهشگر حوزه اعتياد گفت: جمعیت جوان کشور در معرض تهدیدکنندههای سلامت روان و بهداشت قرار دارند كه توصیه میشود برنامهریزانِ آموزش و پرورش رویکرد آموزش مهارتهای زندگی را بهعنوان یک درس اجباری به تمامی دانشآموزان ارائه دهند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ سميه برقراري روز چهارشنبه در نشست علمي پژوهشي كه با عنوان «بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر پیشگیری اولیه از اعتیاد در دانشآموزان مقطع راهنمایی استان قم» در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: اعتياد به مواد مخدر، از جمله پديدههايي است كه در بوجود آمدن بزهديدگي مؤثر ميباشد و از آنجا كه پيشگيري مقدم بر درمان است، طراحي دورههاي آموزشي جهت پيشگيري اوليه مناسب ميباشد.
وي افزود: یادگیری مهارتهای زندگی، نوجوانان را قادر میسازد هنگام مواجهه با هیجانهایی مثل ترس، اضطراب، خشم، خجالت یا غمگینی با آنها کنار بیایند و احساسات، آرزوها، عقاید و خواستههای خود را ابراز کنند و رفتارهای پر خطر را که به سلامتی آنان صدمه میزند، بشناسند و از خود در مقابل چنین رفتارهایی محافظت کنند.
اين پژوهشگر حوزه اعتياد بيان داشت: به نظر میرسد آموزش نوجوانان در جهت افزایش مهارتهای زندگی و مهارتهای مقابلهای بتواند آنان را در جهت بهبود سلامت روانی خود و جامعه کمک کند.
برقراري گفت: نوجوانی یکی از دورههای حساس رشد انسان است و باید مورد توجه خاص روانشناسان و سایر متخصصان مرتبط قرار گیرد، در این دوره بسیاری از مهارتها و ویژگیهایی که فرد در بزرگسالی به آنها نیاز دارد، شکل میگیرد و در صورت بیتوجهی به این نکته، ممکن است نوجوان مهارتها و آگاهیهای اشتباه و مضری را بیاموزد و رفتارهای خاصی را آغاز کند که نه تنها برای خود که برای اطرافیان و جامعه خطرناک است.
وي در ادامه با بيان اينكه رشد صنعت و گسترش شهرنشینی علیرغم فراهم آوردن رفاه برای انسانها، مشکلات فراوانی را با خود به ارمغان آورده است، اظهار داشت: بزهکاری از جمله مشکلات و معضلات جامعه امروزي است و یکی از مشکلات و بزههای عمدهای که بزهکاران مرتکب آن میشوند و برای جامعه بسیار خطرناک است سوء مصرف مواد مخدر و الکل ميباشد.
وي با بيان اينكه تحقيقي در اين زمينه با هدف تعيين اثربخشی آموزش مهارتهاي زندگي بر پيشگيري اولیه از اعتياد برگزار شد، گفت: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش ۴۰۰ نفر از دانشآموزان دختر و پسري بودند که در مقطع راهنمایی در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در استان قم تحت آموزش برنامه مهارتهای زندگی قرار گرفته بودند.
اين پژوهشگر حوزه اعتياد با اشاره به نتایج حاصل از تحقيق گفت: با اطمینان ۹۵ درصد میتوان نتیجه گرفت که آموزش برنامه مهارت زندگی در كاهش گرايش به سوء مصرف مواد در دانشآموزان مقطع راهنمایی موثر است و اين آموزشها موجب افزايش سلامت روان در دانشآموزان ميشود.
برقراري گفت: از آنجائیکه جمعیت جوان کشور در معرض تهدیدکنندههای بسیار سلامت روان و بهداشت واقع هستند و برنامهریزانِ آموزش و پرورش ميبايست رویکرد آموزش مهارتهای زندگی را بهعنوان یک درس اجباری به تمامی دانشآموزان ارائه دهند.
وي افزود: اجرای کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی توسط متخصصین، روانشناسان به ویژه مسئولین آموزش و پرورش، برای مدیران، والدین و دانشآموزان جهت آشنایی با ضرورت و اهمیت آموزش مهارتهای زندگی و استفاده از رسانههای گروهی جهت اشاعه آموزش مهارتهای زندگی در تمام سطوح جامعه امري ضروري است.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۲٫۱۲٫۷