معاون دانشجویی وفرهنگی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی در گفت وگو با قدس در خصوص وضعیت سوء مصرف مواد دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت:…
خوشبختانه این مساله در حدی که برخی از رسانهها آن را بزرگ کرده اند نیست.گرچه اعتیاد معضلی است که حتی اگر یک مورد هم در سطح دانشگاههای کشور باشد نگران کننده است .
دکتر محمد حسین آیتی افزود: دانشگاههای کشور بخشی از جامعه هستند که معضلات اجتماعی با شدت وضعف متفاوت درآنجا نیز وجود دارد بنابراین با توجه به اینکه در ۵۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور ۱۷۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل میباشند نمی توان معضل اعتیاد در این قشر را انکار کرد.
آمار محرمانه اعتیاد دانشجویی
وی با اشاره به اینکه اعتیاد درسطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور کمتر از سایر دانشگاههاست گفت: سال گذشته وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی با همکاری متولیان مبارزه با اعتیاد وسایردانشگاههای کشور طرحی را در سطح دانشگاهها اجرا کرده است که در این طرح تعداد زیادی از دانشگاهها از جمله ۳۵ دانشگاه علوم پزشکی از نقاط مختلف کشور(دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی ،در گروههای سنی متفاوت ورشتههای متفاوت پزشکی اعم از دختر وپسر) نمونه برداری شده اند ، براساس بررسیهای انجام شده ، سوء مصرف مواد در بین دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور تفاوت معنا داری با دانشجویان سایر دانشگاههای کشور داشته است.
وی با اشاره به محرمانه بودن آمار به دست آمده از پژوهش مذکور گفت: متاسفانه درصدهایی از سوء مصرف مواد در بین دانشجویان از جمله دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی وجود داشته است اما تفاوت عمده این سوء مصرف در دانشگاههای علوم پزشکی با سایر دانشگاهها در این است که سوء مصرف مواد در دانشگاههای علوم پزشکی مصرف مواد سبک( سیگار وقلیان ) بوده است .
تجربه سیگار قبل از ورود به دانشگاه
دکتر آیتی ادامه داد: طبق بررسیهای انجام شده ۷۰ درصد دانشجویان مصرف سیگار و قلیان را اولین بار قبل از ورود به دانشگاه تجربه کرده اند و این مساله نشان میدهد سوء مصرف مواد مخدرسبک ( سیگار وقلیان) خاص دانشگاه ودوران دانشجویی نیست.
به گفته معاون دانشجویی وفرهنگی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی کشورکمتر از ۱۰ درصد دانشجویان کل کشور مبتلا به سوءمصرف مواد سنگین ( اعم از مواد مخدر سنتی وصنعتی ) بوده اند که در این بین دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کمترین ابتلا را داشته اند.
اهمیت بهداشت روانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
دکتر آیتی افزود: در تمام انواع سوء مصرف مواد که شامل ۳۰ نوع ماده مخدر صنعتی ،غیر صنعتی ،سیگار وقلیان بوده است وضعیت دانشجویان علوم پزشکی کشور از سایردانشگاهها بهتر میباشدکه البته انتظاری جز این نیست چرا که دانشجویان رشتههای پزشکی وپیراپزشکی به لحاظ هوشی از سطح بالاتری برخوردارند و با توجه به اینکه درسهای این رشتهها بسیار دشوار است در صورت ابتلا به اعتیاد دچار افت تحصیلی خواهند شدکه همین مساله موجب محرومیت آنان از ادامه تحصیل میشود،ضمن آنکه این دانشجویان بیش از دیگران از تبعات اعتیاد آگاهند وکمتردانشجویی پیدا میشود که پس از پذیرفته شدن در دانشگاه علوم پزشکی به سوء مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر سنگین دچار گردد.
این مسوول با اشاره به اهمیت بهداشت روانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه این دانشجویان با سلامت افراد جامعه سر وکار دارند وزارت بهداشت همواره میکوشد بهداشت روانی دانشجویان را از بدو ورود به دانشگاههای علوم پزشکی ارزیابی ودر صورت وجود مشکلات احتمالی با استفاده از مراکز تخصصی مشاوره که در سطح ۵۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور دایر کرده است مشکلات مذکور را با کمک متخصصان برطرف سازد.
وی ادامه داد:دانشجویان رشتههای پزشکی از بدو ورود به دانشگاههای علوم پزشکی به وسیله تستهای معتبر روانشناختی مورد ارزیابی قرار میگیرند ودر صورت مشاهده هرگونه مشکلی به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع داده وتا زمان رفع مشکل از خدمات مشاوره ای تخصصی بهره مند میشوند.
تفکیک جنسیتی در دانشگاهها
معاون دانشجویی وفرهنگی وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی کشور در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: این موضوع جزووظایف معاونت دانشجویی وفرهنگی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی نیست ومعاونت آموزشی در این خصوص تصمیم گیری میکند.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه ایجاد دانشگاه اسلامی به معنای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها نیست اظهار داشت: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن علم همراه با دین وارزشهای والای انسانی واسلامی تدریس شود و دانش آموختگانی عالم ودین دار تحویل جامعه دهد اما این به معنای بلند کردن دیوارهای بین دانشجویان دخترو پسر نیست.
وی ادامه داد: بنا به توصیه معصوم (ع)«علم ودین دو مقوله جدا نشدنی ازیکدیگر است که اگر این دو از هم جدا شوند آتش بر افروخته خواهد شد » ونتیجه آن میشود جنگ افروزیها ودشمنی هایی که اکنون در برخی از کشورهای جهان رخ داده است چرا که امروزه برخی از کشورها از علمی که کسب کرده اند در راههای غیر انسانی استفاده میکنند و این موجب جنگ وآتش افروزی در برخی از مناطق دنیا شده است.
این مسوول تصریح کرد: مفهوم اسلامی شدن دانشگاهها ایجاد دانشگاههایی است که استادان بدون دغدغه ودر نظر گرفتن مذاق برخی از گروهها حرفهای کارشناسی خود را بزنند ودانشجویان با حفظ نشاط وپویایی ابراز عقیده کارشناسی کنند.
دکتر آیتی ادامه داد: متاسفانه ما در مقطعی از انقلاب تفسیر درستی از اسلامی شدن دانشگاهها نداشته و به ظواهر پرداخته ایم ، در صورتی که اسلامی شدن دانشگاهها به معنای پیشرو بودن دانشگاهها به لحاظ کسب رتبه علمی برتر در سطح جهان واستفاده بهینه از دستاوردهای علمی برای رسیدن به رشدوتعالی انسان است.
«اظهارات افراد خارج از دبیرخانه ستاد، مندرج در پرتال ستاد الزاماً به معنای موضع رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نمیباشد.»