یک كارشناس فنآوري اطلاعات گفت: براي موفقيت در اجرای روشهای پیشگیری از اعتیاد، استفاده از رسانهها، شبکههای اجتماعی و در کل فضای مجازی امری ضروری است.
حامد ميرشمسي در گفتوگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر به نقش فضاي مجازي در پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي پرداخت و گفت: عصر حاضر «عصر ارتباطات» ناميده ميشود و افزايش روز افزون شبكههاي اجتماعی و فضای مجازی از نقش مهم رسانههاي جمعي در «آموزش و اطلاعرسانی» حكايت دارد.
وی ادامه داد: کمپینهای رسانهای و تبلیغاتی به استفاده از مجموعهای از رسانههای دیداری، شنیداری، نوشتاری، الکترونیکی، تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی، لوحهای فشرده، تالارهای گفتگو و نظایر آن گفته میشود که یک هدف و رفتاری خاص را در زمینه آسیبهاي اجتماعی، اعتیاد و یا دیگر اهداف دنبال میکنند.
كارشناس فنآوري اطلاعات بیان داشت: فرض بر این است که با افزایش دانش و تغییر نگرش موجبات تغییر رفتار حاصل میشود؛ بنابراین تولیدات رسانهای اگر با توجه به نیازسنجی و درک فضای اجتماعی و با توجه به ذائقه و انتظارات نسل جدید تهیه شوند، به سهم خود تحت شرایط خاص و در کنار سایر عوامل موثر، میتوانند سبب کنترل و پیشگیری در زمینه آسیبهاي اجتماعی و اعتیاد باشند.
میرشمسی تاکید کرد: در جامعه کنونی استفاده از رسانه و علیالخصوص فضای مجازی براي پيشگيري اوليه از اعتياد ضروري و بديهي به نظر میرسد.
وی تصريح كرد: در دیدگاههای سنتیتر، همواره رسانه نقش گوینده را دارد و کاربر همیشه نقش شنونده را ایفا میکند اما در فضای مجازی امروزی و شبکههای اجتماعی یکی از موارد جذب کاربر، تعاملی بودن آن است. این بدان معنا است که در گذشته کاربر در پیام دریافتی نقشی نداشت ولی امروز در یک ارتباط دو سویه در فضای مجازی حضور دارد.
این كارشناس فنآوري اطلاعات گفت: در مدلهای نوین بازاریابی یکی از بهترین روشهای امتحان شده، ارسال یک پیام از طریق یک واسطه قابل اعتماد برای شنونده است؛ به طور مثال ممکن است مخاطب سنتی پیامی را از رسانه بشنود و به سادگی از کنار آن رد شود ولی در رسانه تعاملی یک نفر پیام را دریافت میکند و برای حلقه نزدیکان خود بازگو میکند.
میرشمسی ادامه داد: براي موفقيت در اجرای بهترین روشهای مقابله و پیشگیری از اعتیاد، رسانهها با کمک شبکههای اجتماعی و در کل فضای مجازی، غير از اجراي مستقيم برنامههاي پيشگيري از اعتياد، بايد با كمك ساير نهادهاي اجتماعي، بيشترين كوشش خود را در زمينه تقويت مهارتها و ارتباط موثر والدين و فرزندان بگذارند. همچنین تمركز کمپینها بايد بر عوامل عمده تاثیرگذار باشد. نقش و تاثیر شبکههای اجتماعی و فضای مجازی نیز در برخی از این موارد مستقیم و حیاتی است و در برخی موارد غیر مستقیم و جنبی دارد.
وی با اشاره به راههاي موفقيت پيامهاي پیشگیرانه رسانهاي در بستر فضای مجازی گفت: برای موفقيت در رساندن پیامهای پیشگیرانه از اعتیاد یا رفتارهای ناهنجار میتوان از تکنیکهای بازاريابي اجتماعي استفاده کرد.
این كارشناس فن آوري و اطلاعات بيان داشت: امروز حضور در فضای مجازی برای آموزش، فرهنگسازی و ارتباط موثر در حوزه پیشگیری از اعتیاد یک نیاز واقعی است که باید با پشتیبانی نهادهای ناظر و مشارکت همه افراد جامعه انجام شود.
میرشمسی ادامه داد: شبکههای اجتماعی امروز یک واقعیت اجتنابناپذیر هستند که نباید آنها را نادیده گرفت. زمانی که افراد اجتماع از رسانههای اجتماعی تا این حد تاثیر میپذیرند شاید استفاده بهینه از این تهدید و تبدیل آن به یک فرصت راه مناسبتری از فیلتر کردن آن باشد و قطعا ميتوان با آگاهسازي نوجوانان و جوانان در اين فضا بهترين استفاده را در جهت كاهش آسيبهاي اجتماعي و پيشگيري از آنها داشت.
منبع: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۸٫۰۴٫۱۵