مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از آموزش پیشگیری از اعتیاد به ۲۳۸۰ نفر از مدرسین آموزش و پرورش طی ۲۰ هزار نفر ساعت در سالهای ۹۵ و ۹۶ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، حمید صرامی صبح امروز در دوره آموزشی، تخصصی، توجیهی ویژه مدرسان طرح توانمندسازی ادارات کل آموزش و پرورش و روحانیون کشور گفت: تاکنون ۲۳۸۰ نفر آموزشهای تخصصی و توجیهی لازم را در طرح توانمندسازی، پیشگیری از اعتیاد فراگرفتهاند ولی فقط ۱۶۰ نفر از مربیان در سراسر کشور و ۳۰ روحانی در این دوره بازآموزی را در این نشست حضور و مرور خواهند کرد.
وی افزود: در تلاشیم با استفاده از تجارب موفق از استانها خود، مربیان، روحانیون و مشاورانی که دوره توانمندسازی را دیدهاند بهره بیشتری از این آموزش را ببینند.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد اعلام کرد: هر یک دقیقه یک نفر روانه زندانهای کشور میشود ولی طرح آموزشی توانمندسازی میتواند مانع این کار شود.
صرامی به روند پیشگیری از اعتیاد در ۱۰۷ سال اخیر اشاره کرد و افزود: از کنفرانس شانگهای چین در سال ۱۹۰۹ تا سال ۱۹۷۰ تمامی رویکردها مقابله با عرضه مواد مخدر بود ولی بعد از آن اقدامات اولیه پیشگیری از اعتیاد آغاز شد. این در حالی است که از سال ۱۳۷۳ جمهوری اسلامی ایران هم گامهای اساسی در این مسیر را برداشت و در دهه ۹۰ رویکرد پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داد.
وی با اشاره به سیر تطور برنامههای پیشگیری اولیه از اعتیاد برای مهار آن گفت: در نسل اول رویکرد افزایش اطلاعات و برنامه دانشمحور بود اما در نسل دوم رویکردها محرک محور مبتنی بر آموزشهای عاطفی و در نسل سوم رویکردها دانش و محرک محور و در نسل چهارم رویکردها به فعالیتهای جایگزین و اقدامات برانگیزاننده و رضایتبخش و در نسل پنجم رویکردها به توانمندسازی روحی، اجتماعی با آموزش مهارتهای زندگی و در نسل ششم رویکردها به استراتژی سیستماتیک پرداخته شده است.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد افزود: در آموزش سیستماتیک پیشگیری از اعتیاد باید معلم، مشاور، والدین، مستخدم، دانشآموز و مربی پرورشی توأمان با یکدیگر آموزشهای پیشگیری از اعتیاد را طی کنند.
صرامی ادامه داد: برای مداخله در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد باید ابتدا شیوعشناسی کرده و سپس با ابتکار استفاده از جامعه مدنی پیشگیری بلوغ یافتهای را آغاز کنیم.
وی؛ عوامل شروعکننده مصرف در نوجوانان را خانواده، دانشآموزان، همسالان، محله و مدرسه برشمرد و گفت: مدارس مهمترین جایگاه برای اجرای برنامههای پیشگیرانه است چرا که ۱۰۷ هزار واحد آموزشی و یک میلیون کادر آموزشی و ۱۳ میلیون دانشآموز و ۲۶ میلیون والدین را در خود دارد که میتواند با اجرای برنامههای مختلف موفقیتهایی را به دست آورد.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد افزود: طرح توانمندسازی در سالهای ۹۵ و ۹۶ در کلیه استانهای کشور برگزار شد و در این طرح ۲۳۸۰ نفر از مدرسین آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۱ ساعت آموزشهای لازم را طی کردهاند و ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش به آنان ارائه شده است.
صرامي بیان داشت: در طرح توانمندسازی که ۳۱ استان کشور اجرا شد، موفقیتهایی به دست آمد که میتوان به ایجاد حساسیت در مسئولین و خانوادهها و حساسیت بیشتر دانشآموزان اشاره کرد.
این مقام مسئول در ستاد اظهار داشت: اگر در لابهلای ساعات درسی دانشآموزان به موضوع توانمندسازی آنها بپردازیم و این طرح را که کلیه شهرستانها ببریم و از موازیکاریها جلوگیری کنیم موفقیتهای بیشتری را به دست خواهیم آورد. همچنین باید کوشید توسعه برنامه مهارت را از طریق شبکه مجازی APTV که قرار است برای والدین دانشآموزان برنامههای آموزشی خود را در سال ۹۷ اجرا کند بهره بگیریم.
صرامی در پایان گفت: یک دلار هزینه در پیشگیری از اعتیاد از ۲۰ دلار خسارت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر مؤثرتر است.
منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۶٫۱۲٫۱۵