كارگاه تخصصي آموزش روابط عمومي ويژه كارشناسان روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر و شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر با حضور اساتيد برجسته خبرنويسي، گزارش نويسي و عكاسي به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ فرزين رحيمنظري مديركل دفتر روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين كارگاه كه با عنوان آسيبشناسي روابط عمومي استانها برگزار شد؛ ارتقای دانش تخصصی و مهارتی شرکتکنندگان را از مهمترین اهداف برگزاری اين كارگاه دانست و گفت: با توجه به نقش مهم روابط عمومی در جامعه کنونی ضرورت داشت كارشناسان روابط ستاد و شوراها با آخرین تغییرات در روند خبرنویسی آشنا شوند، بنابراین نیاز به اين کارگاه تخصصی را احساس و نسبت به برگزاري آن اقدام كرديم.
وي در ادامه، داشتن عشق، علاقه و قریحه خبرنگاری را از مهمترین ویژگیهای خبرنگار خواند و گفت: نمايندگان روابط عمومي ستاد در شوراها بايد با اتکا به ذوق و استعداد اقدام به تهیه خبر و اطلاعات کنند و آن را به جامعه هدف منتقل کنند.
مديركل روابط عمومي ستاد بيان داشت: بدون تردید روابط عمومیها و رسانههای جمعی به عنوان دو کانون مهم از نظام ارتباطی و اطلاعرسانی نقش تعیینکنندهای در افزایش آگاهیهای عمومی جامعه دارند، تا چند سال پيش مصرف شيشه در بين معتادان رواج زيادي داشت اما روابط عمومي ستاد با توجه به رهنمونهاي دكتر رحماني فضلي وزير كشور و دبيركل ستاد با كمك رسانهها توانست مصرف اين ماده را كاهش دهد كه اين امر در نتايج طرح شيوعشناسي اخير به آن تاكيد شده است.
وحيد اقدسي مدرس اين دوره نيز در نخستين روز اين كارگاه كه با موضوعات “خبرنويسي” و “تيترنويسي” به مدت ۸ ساعت برگزار شد، مبانی خبرنویسی، روشهای تنظیم اخبار، ارزشها و عناصر خبری تیتر خبر، قواعد تیتر نویسی، اجزای تیتر و نگارش خبر در شیوههای مکتوب و آنلاین نکاتی را تشریح کرد و در ۲ ساعت پایانی کارگاه به بررسی اخبار و تیترهاي خبري در سايت ستاد و شوراها پرداخت.
وي افزود: رسالت روابط عمومیها به عنوان مهمترین منبع تولید خبر در سازمان، “جستجوی اطلاعات و اخبار و انتقال آن” به مخاطبان است، لذا در این میان رابطان خبری باید با شناخت مجموعهای که در آن کار میکنند به تولید خبرهایی با ارزش خبری بالا اقدام کنند.
همچنين مجيد فكري مدرس اين دوره كه روزنامهنگار و فعال رسانهاي است، در دومين روز اين كارگاه كه با موضوع “گزارشنويسي” و به مدت ۴ ساعت برگزار شد، سبکهای متعددی را برای گزارشنویسی مطرح کرد و گفت: شاخصترین ویژگی گزارش، عنصر “مشاهده” است که در حقیقت یک گزارش بر مبنای آن شکل گرفته و نگاشته میشود.
وي افزود: یکی از دشواریهای گزارشنویسی ایجاد رغبت در مخاطب برای خواندن کامل گزارش طولانی است، در واقع ورودی گزارش نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب براي همراهی دارد، بنابراین گزارشنویس باید از طرق مختلف و مبتنی بر اصول، برای ایجاد رغبت در خواننده استفاده کند.
اين فعال رسانهاي بيان داشت: رمز نگاشتن یک گزارش خوب، قرار دادن خود به جای مخاطب و نوشتن برای رفع سوالات و ابهامات و نیازهای اطلاعاتی خواننده است.
فكري بيان داشت: گزارش انواع و سبکهای متعددی دارد که از این میان گزارش خبری، گزارش از مکان، گزارش سفر، گزارش تحقیقی، گزارش تحلیلی و گزارش مصور از جمله انواع گزارش مطبوعاتی است که هر کدام دارای ویژگيهاي خاصي است.
وي افزود: گزارش خبری تلاش میکند تا زوایای پنهان خبر را در حد کلیترین موضوعات به صورتی آشکار کند که نقطه ابهامی برای مخاطب باقی نماند.
اين روزنامهنگار گفت: گزارش از مکان نيز استوار بر ارزش خبری مجاورت جغرافیایی و معنوی است و این نوع گزارش با ادبیاتی قصهگونه، تلفیقی از بُعد فیزیکی و معنوی مطلب را به مخاطب عرضه میکند. همچنين در گزارش از سفر تنها به مسائلی پرداخته میشود که برای مخاطب جالب است.
فكري در ادامه در رابطه با گزارش از فرد افزود: در گزارش از شخص میتوان تمام مطلب را در ارتباط با یک فرد نگاشت بدون اینکه جمله و یا نقل قولی از وی در مجموع گزارش آورده شده باشد و این در حالی است که در مصاحبه به طور کامل به تقل قول از جانب فرد میپردازیم.
وي با اشاره به سبک گزارش تحقیقی ادامه داد: در نگاشتن گزارش تحقیقی و یا افشاگرایانه به سبب وجود حساسیتها و اهمیت ویژه، باید اطلاعات و آمار و همچنین مشاهده دقیق و همه جانبه را در کنار یک مصاحبه موفق تجمیع و و سپس بر اساس مستندات با ذکر منبع به مخاطب ارائه کرد.
فكري در رابطه با گزارش مصور نيز اظهار داشت: استاندارد بینالمللی برای گزارشهای تصویری ۸ الی ۱۲ تصویر است که باید علاوه بر داشتن فرم و حالت یکپارچه، بدون داشتن هیچ نوشته و توضیحی، کاملا گویا و راوی سوژه گزارش باشد.
وی با اشاره به اهمیت عکس در مطلب خاطر نشان کرد: نباید اهمیت عکس را از مطلب کمتر دانست چرا که همخوانی عکس با گزارش و همچنین گویایی آن، در جذب مخاطب و همراهی وی با مطلب بسیار مؤثر واقع میشود.
فكري در پایان روزنامهنگار و گزارشنویس را چشم عقاب جامعه خواند و اظهار داشت: گزارشگر چشم بینای جامعه است و بنابراین باید در کنار تسلط به شیوه های مختلف گزارش نویسی، مسائل و مواردی را که مردم جامعه وقت و امکان مشاهده آن را ندارند، دیده و بر مبنای اصول و بدون عبور از خط و مرز تخیل مجاز، به تبیین آنها بپردازد.
همچنين فرامرز عامل عكاس پيشكسوت خراسان در كارگاه عكاسي كه به مدت ۴ ساعت برگزار شد، گفت: در عکاسی خبری، عکاسی موفق تر است که زودتر در محل اتفاق حاضر شود و سریعتر از دیگران عکس را از طریق خبرگزاریها به دست مخاطبان برساند.
وي افزود: در عکاسی خبری، کنترل زمان ارزش بیشتری نسبت به کیفیت و ویژگیهای فنی عکس دارد و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، مانند زلزله كرمانشاه كه رسيدن عكس براي روزنامهام حتي با موبايل بسيار مهمتر از دوربين عكاسي حرفهاي بود.
عامل همچنين در پايان به بررسی فعالیتها و عکسهای خبری عکاسان خبری دنیا و بحث و گفت وگو پیرامون این موضوع پرداخت و به سوالات شركتكنندگان پاسخ داد.
مسعود مستاجر حقيقي كارشناس روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين كارگاه كه با موضوع “فيلمبرداري در روابط عمومي” به مدت دو ساعت برگزار شد، با بيان اينكه اين كارگاه براي افزايش آگاهي شركتكنندگان از تواناييهاي دوربينهاي فيلمبرداري برگزار شده است، گفت: در اين كارگاه سعي شده تا به صورت علمی، اصول و شیوههای فیلمبرداری مورد بررسی قرار گیرد.
وي در ادامه به بيان نحوه كار كردن با دوربين فيلمبرداري و تجهيزات آن، محتوای اصول فیلمبرداری در روابط عمومی نقش فیلم در پیشبرد اهداف و برنامه های روابط عمومی پرداخت.
در پايان اين كارگاه آموزشي كه از تاريخ ۲۲ الي ۲۵ آبان ماهجاري به همت دفتر تحقيقات و آموزش و معاونت اداري، مالي و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، از پنج كارشناس شوراهاي آذربايجان غربي، خراسان رضوي، فارس، كيش و مركزي در رتبه “برتر” و از پنج كارشناس شوراهاي ايلام، خراسان شمالي، كردستان، قم و يزد در رتبه “حايز تقدير” تجليل و به شركتكنندگان نيز گواهي شركت در دوره اعطا شد.
منبع: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۶٫۰۸٫۲۹