معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركتهاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از هر دريچهاي كه به پديده مواد مخدر و عوامل تاثيرگذار در كنترل عوارض ناشي از آن مينگريم، متوجه ميشويم كه نقش وزارت آموزش و پرورش در حوزه پيشگيري اوليه از اعتياد، غيرقابل انكار، بي بديل و بسيار حياتي است.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابك دينپرست در نشست رؤساي ادارات مراقبت در برابر آسيبهاي اجتماعي اداره كل آموزش وپرورش استانهاي سراسر كشور گفت: اين جهان و به تبع آن كشورمان، به شدت تحت تاثير آسيبهاي اجتماعي ناشي از سوء مصرف مواد مخدر و مهمتر از آن تغيير الگوي مصرف قرار دارد، از همين رو ظرفيت وزارت آموزش و پرورش، به دليل نقش بينظيري كه در ساختار اجتماعي، فرهنگي و آموزشي كشور دارد، در عرصه پيشگيري از اعتياد جوانان، با هيچ دستگاه و نهادي قابل مقايسه نيست.
وي افزود: هر چه نقش اولياء و سرپرستان خانوار، به دليل تحولات اجتماعي و اقتصادي جهاني، به مرور كمرنگتر و كماثرتر ميشود، در مقابل نقش آموزش و پرورش در عرصه تربيت، آموزش و ارتقاء سطح آگاهيهاي عمومي و تبديل آگاهيها به باور و يقين پررنگتر ميشود.
معاون كاهش تقاضاي ستاد با اشاره به طبق نتايج طرح شيوع شناسي سال ۱۳۹۰، مهمترين عوامل گرايش به اعتياد را كسب لذت، كنجكاوي و تفريح ذكر كرد و بيان كرد: كودكي و نوجواني؛ سن كنجكاوي، پرسش، جستجو و سردرآوردن از مسائل و موضوعات است. بنابراين فرزندان ما نيز در مرحلهاي از رشد، در مورد بسياري از موضوعات از جمله مواد مخدر يا هر نوع موادي كه در مورد آن اطلاعات اوليه پيدا كردهاند، حس كنجكاويشان فعال ميشود.
دينپرست ادامه داد: اگر شما به آنها پاسخ درست و صحيح ندهيد، ديگران، سايتهاي اينترنتي، فضايهاي مجازي، ماهواره، دوستان ناباب و بعضاً نادان و جاهل، اين نقش پاسخگوئي را بر اساس منافع خود، به خوبي بازي خواهند كرد.
وي افزود: امروزه علوم روانشناسي، اين مساله را مطرح ميكند كه در مورد مسائل حساس، پيش از آنكه موضوع در ذهن نوجوان تبديل به يك نياز شود، بايستي در مورد آن با او صحبت كرد، زيرا اگر آن مساله از نگاه او به يك نياز تبديل و در وجود او فعال شود، ديگر او منتظر ما و شما نخواهد شد و خودش دست به كار ميشود و از ساير منابع به جستجوي موارد و تامين مسائل مورد نيازش ميپردازد.
اين مقام مسوول در ستاد در ادامه، خطاب به حضار گفت: بنابراين پيشگيري موثر اين است كه شما بهعنوان معلم، دبير، مربي يا والدين اين شهامت و جسارت را به خرج دهيد و جزء نفراتي باشيد كه اطلاعات درست، صحيح و علمي را در مورد شناخت آسيبها و پيشگيري از آن در اختيار دانشآموزان قرار ميدهيد.
دينپرست بيان داشت: براي اين كار ابتداء بايستي از برخي باورهاي سنتي، نخ نما و مخربي كه در برخي ذهنها نقش بسته و امروزه بهعنوان يك مانع جدي در عرصه ارتقاي علمي آگاهيهاي عمومي مطرح است، عبور كنيد. براي عبور از اين گردنه سخت، نيازمند اطلاعات و دانش به روز، جديد و جذاب است.
وي افزود: با تغيير الگوي مصرف در دنيا، چالشهاي ما نيز به شدت پيچيدهتر شدهاند، مصرف مواد مخدر سنتي در گذشته، به دليل رخوت و سستي كه ايجاد ميكرد، به دليل شرايط خاصي كه لازمه مصرف بود و همچنين عوارض جسمي و آثار ظاهري كه در چهره فرد ايجاد ميكرد، اصلاً مورد پسند نوجوان و جوانان نبود، اما موادي كه از چند سال قبل در ويترين توزيع قاچاقچيان قرار گرفته، بي بو، بدون ايجاد علائم ظاهري بوده و به دليل ارزان و قابل دسترس بودن و با اسامي جذاب و فريبندهاي همچون داشتن آثار شاديبخش، انرژيزا بودن، افزايشدهنده توان جنسي، عامل تمركز چند برابري، ارتقاء سطح هوشياري و فراگيري بهتر درسها، باعث جذب جوانان به مصرف مواد شده است.
وي تاكيد داشت: لازم است كه هشدارهاي لازم در اين خصوص به خانوادهها و والدين دانشآموزان كه در دسترس شما هستند داده شود، به جاي اينكه جذابيتهاي انحرافي ايستگاه اوليه مصرف مواد را ناشيانه نفي كنيم و فرآيند درمان را زود هنگام، كم هزينه و ساده اعلام كنيم و مهمتر از همه اينها، سرانجام كار را رويائي ترسيم كنيم، بايستي واقعيتهاي اين فرآيند را هوشمندانه و عالمانه براي مردم تبيين كنيم.
معاون كاهش تقاضاي ستاد اظهار كرددر طول يك و نيم سال گذشته، شاهد تحولات جدي در روند همكاريهاي ستاد و آموزش و پرورش بودهايم كه اميدواريم اين روند تحولي با شتاب افزونتري ادامه يابد.
دينپرست افزود: امسال ستاد در تفاهمنامهاي كه با وزارت آموزش و پرورش امضاء كرده، ۱۷ عنوان فعاليت را براي آموزش و پرورش پيشبيني و مبلغ ۷ ميليارد تومان نيز براي اجراي آن مصوب كرده است، البته طبق سند جامع ۸۰ درصد اعتبارات مورد نياز نيز بايستي توسط خود دستگاه تامين شود.
وي تصريح كرد: در اين ۱۷ عنوان فعاليت ميتوان، به اجراي طرحهايي چون مدرسه عاري از خطر، آموزش مهارتهاي مقابلهاي، آموزش مراقبتهاي از خود، آموزش مهارتهاي زندگي، سبكهاي فرزندپروري و… اشاره كرد اما دو طرح مداخلات آموزشي و رواني– اجتماعي ويژه دانشآموزان در معرض خطر اعتياد و ساير رفتارهاي پرخطر و طرح مداخلات و حمايتهاي رواني اجتماعي، آموزشهاي درسي – مراقبتي ويژه دانش آموزان پرخطر از مهمترين اين طرحها به شمار ميرود.
وي ادامه داد: برنامه جامع كنترل سوء مصرف مواد در كودكان و نوجوانان، از سوي كارگروهي مركب از نمايندگان ستاد، وزارت بهداشت، دفاترمختلف بهزيستي، سازمان زندانها و انجمن مددكاري نيز در حال تدوين است.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۲/۹/۱