مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیص و درمان دانشگاه علوم پزشکی بر لزوم توجه بیشتر آموزش و پرورش به دانشآموزان دارای خانوادههای آسیب دیده اعتیاد تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، دکتر آریا نژاد در ششمین جلسه کمیته درمان و حمایتهای اجتماعی كه با حضور ادارات علوم پزشکی، آموزش و پرورش، اداره زندانها، کار و رفاه اجتماعی، سپاه، اداره آموزش فنی و حرفهای، بهزیستی، شهرداری و بیمه سلامت در دفتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش باید توجه و اهمیت بیشتری به دانشآموزان دارای خانوادههای آسیبدیده اعتیاد داشته باشد.
وي در ادامه اعلام کرد: با توجه به ظرفیت و پای کار بودن خیرین مدرسهساز ، آموزش و پرورش باید زمینه را آماده و هموار نماید تا خیرین مدرسه ساز وارد این حوزه شده و نسبت به حمایت از خانوادهها و دانشآموزان آسیبدیده اعتیاد تمام تلاش خود را انجام دهند.
مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیص و درمان دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: شناسایی دانشآموزان و والدین آسیبدیده اعتیاد توسط آموزش و پرورش بسیار آسان خواهد بود اما مراحل بعدی آن که حمایت و پای کار بودن دستگاههای حمایتی (کمیته امداد، بهزیستی، اداره آموزش فنی و حرفهای، اداره کار و رفاه اجتماعی و… ) است بسیار مهم میباشد
آریانژاد در خاتمه اعلام كرد: در آینده نزدیک شاهد استفاده از ظرفیت طرح کرامت ۲ در مدارس واقع در ۱۰ منطقه آسیبخیز و شناسایی شده و همچنین جلب حمایتهای خیرین مدرسهساز از دانشآموزان دارای خانوادههای آسیبدیده هستيم.
فرجي كارشناس درمان و حمايت هاي اجتماعي شوراي هماهنگي استان كردستان نيز در اين جلسه بر نقش مهم مشاوران و مربيان پرورشي مدارس در حمايت از دانش آموزان داراي خانواده آسيب ديده اعتياد تأكيد و اظهار كرد: آموزش و پرورش بايد از تمامي ظرفيتهاي مدارس استفاده كند و با برگزاري كلاسهاي آموزشي آشنايي با بيماري اعتياد و نحوه حمايت از دانش آموزان آسيب ديده اعتياد براي مشاوران و مربيان پرورشي مدارس، با جديت بيشتري به مقابله با آسيب اعتياد در ميان دانش آموزان برود.
فرجي گفت: دانشآموزاني كه پدرانشان مبتلا به بيماري اعتياد ميباشند و بعضا مادرانشان خانه را ترك كرده اند مسئوليت خانه داري نيز برعهده دانش آموز افتاده است و درصورتي كه در كنار تمام اين مسئوليت ها بدليل بيماري اعتياد پدر در معرض انواع سؤاستفاده ها قرار مي گيرند و اينجاست كه آموزش و پرورش به عنوان مهم ترين حامي دانش آموزان مي تواند از بسياري از معضلات و آسيب هاي اجتماعي پيشگيري نمايد.
اين كارشناس شوراي هماهنگي خاطر نشان كرد: آموزش و پرورش بايد با تمامي مديران مدارس سطح استان در رابطه با شناسايي دانش آموزان آسيب ديده اعتياد جهت دريافت حمايت هاي لازم و پيشگيري از آسيب دانش آموزان مكاتبه نمايد و نتايج حاصله را به كميته ارجاع تا تصميمات مهم اتخاذ شود.
منبع: روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان۹۶٫۰۶٫۱۷