یک جامعه شناس در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: آموزش و افزایش دانش اقشار مختلف جامعه از مهارتهای زندگی از ستونهای اصلی پیشگیری از اعتیاد است .
مینا مولایی در گفتوگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تاکنون اطلاعرسانی مورد انتظار در مورد آموزش و مهارتهای زندگی برای مقابله با اعتیاد نشده است در حالیکه برای پیشگیری از اعتیاد سه اصل مهم آموزش، فرزندپروری و مهارتهای زندگی در کنار یکدیگر لازم هستند.
وی با بیان اینکه کسب مهارتهای زندگی و هوش اجتماعی بالا برای نوجوانان و جوانان از هر چیز دیگری ضروریتر است، اظهار کرد: بالا رفتن سطح تحصیلات، شرط موفقیت نیست، بلکه يك فرد بايد مهارتهاي مختلفي مانند قدرت نه گفتن، انتخاب دوست خوب، مهارت ارتباط اجتماعي، مهارت حل مساله، مهارت تصميمگيري، خودآگاهی و مهارت كنترل خشم و استرس را براي زندگي موفقتر داشته باشد.
این جامعه شناس ادامه داد: افرادی که معتاد میشوند بخش عمدهای از این مهارتهای زندگی را نیاموختهاند و لازم است خانواده ها در این زمینه وقت بیشتری را برای فرزندان بگذارند.
مولایی با اشاره به کمرنگ شدن نقش والدین بر تربیت فرزندان گفت: اغلب والدین برای برقراری ارتباط با فرزند نوجوان خود آموزش ندیدهاند و برای برخورد درست و سازنده با رفتارهای ناسازگارانه آنها آمادگی ندارند.
وی تصریح کرد:آموزش فرزندپروری برای والدین از جهات مختلفی میتواند حائز اهمیت و تاثیرگذار باشد و در کنار این موضوع برای رسیدن به نتیجه مطلوب، آموزشهایی باید برای دانشآموزان در مراکز آموزشی برگزار شود.
این جامعه شناس با بیان اینکه از همين رو هدف از آموزش مهارتهاي زندگي بايد ارتقاي رفتار مسئولانه، اعتماد به خود، برابري و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي باشد، خاطرنشان کرد: اثر بخشي آموزش مهارتهاي زندگي براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر بيشتر از اقدامات و برنامههاي ديگر است.
به گفته مولایی، براي كنترل و كاهش عرضه و تقاضاي مواد مخدر در سطح كشور بايد اين برنامه بخشي از برنامه جامع و مداوم ارتقاي سلامت باشد و طي سالهاي متوالي در مدرسه و محيط هاي ديگر اجرا شود.
وی افزود: بنابراين سياستگذاران و دستاندركاران امر مبارزه با مواد مخدر بايد افراد را بهصورت فعالانه در فرآيند يادگيري و پيشگيري اوليه از اعتياد مشاركت و آنان را تشويق كنند تا تجربيات يادگيري خود را در ساير مسائل اجتماعي و بهداشتي به كار ببرند.
این جامعه شناس با بیان اینکه هنوز در سيستم آموزشي ما حضور مهارتهاي زندگي كمرنگ است، تاکید کرد: آموزش مهارتهاي زندگي جهت پيشگيري از اعتياد، بايد به گونهاي باشد كه فرصت رشد ارزشها و مهارتها را در فرد ايجاد كند تا وي براي مقابله با مشكلات به رشد سالم رسيده و در مقابل فشار مصرف مواد مخدر توانمند شود.
منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر 96.06.01