
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بر آگاهی بخشی نوجوانان و جوانان از عواقب مصرف انواع مواد مخدر تاکید کرد.
سلام امینی در گفتوگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: امر و نهی کردن نوجوانان و جوانان درباره مصرف انواع مواد مخدر فایده ای ندارد باید با آگاهی بخشی و استفاده از ظرفیت توانمند روانشناسان، جامعه شناسان و صاحبنظران آنان را بصورت هدفمند در برابر معضل مواد مخدر هوشیار کرد تا آنان خود به این نتیجه و تصمیم برسند که مصرف این مواد برای سلامتی و توسعه زیان آور هستند.
وی با اشاره به اینکه مخاطب شناسی نیز برای مقابله با اعتیاد بسیار مهم است، اظهار داشت: اقشار مختلف جامعه بویژه نوجوانان و جوانان که بیش از همه در معرض آسیبهای اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر قرار دارند، دارای ویژگیها و خصوصیات متفاوتی هستند، بنابراین باید مخاطب شناسی شود و با منش و خلق و گوی آنان درباره معضل اعتیاد صحبت کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عوامل مختلف شخصیتی با مصرف مواد مخدر ارتباط دارند، ادامه داد: از آنجا که اولین مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی از جمله روانگردان ها ، معمولا از محیطهای اجتماعی شروع میشود هر قدر فرد قدرت تصمیمگیری و مهارت ارتباطی بیشتری داشته باشد، بهتر میتواند در مقابل فشار همسالان مقاومت کند.
امینی تاکید کرد: برخی از نوجوانان و جوانان نیز در موقعیتها یا شرایطی مانند در معرض خشونت قرار گرفتن در دوران کودکی و نوجوانی، ترک تحصیل، بی سرپرستی ، فرار از خانه، معلولیت جسمی، ابتلا به بیماریها یا دردهای مزمن قرار دارند که به دلیل این مشکلات مواد مخدر را مصرف میکنند.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همين دلیل باید با ویژگیهای هرفردی درباره مضرات مصرف مواد مخدر سخن گفت و ضرورت دارد این کار را به صاحبنظران امر سپرد و سازمانهای دولتی از جامعهشناسان و روانشناسان در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر کمک بگیرند.
امینی با اشاره به اینکه آموزش الگوی خوب را باید به کودکان و نوجوانان آموخت، گفت: ارتباط صمیمانه با کودکان، بالابردن اعتماد به نفس، ایجاد سیستم ارزشی قوی و تشویق فعالیتهای سالم و خلاق از مواردی است که در توانمند کردن نوجوانان و جوانان برای دوری از مصرف مواد مخدر موثر است.
منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۶٫۰۴٫۲۰