عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور درباره رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: تحقق این رویکرد در گرو افزایش آگاهی خانوادهها از معضلات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی اعتیاد است و باید شیوههای تربیتی را به آنها گوشزد کرد.
عبدالحسین کریمی در گفت و گو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در جامعه امروزي خانوادههای ما نسبت به مسائل تربیتی و پرورشی فرزندان خود بی خیال شدهاند، آموزش و پرورش هم دست روی دست گذاشته و برای آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان تلاش خاصي نمیکند پس نگوییم چرا اعتیاد در کشور کم نمیشود چون عملا کاری انجام نمیشود.
استاد دانشگاه جامعهشناسی اظهار کرد: خانوادهها امروز بیشتر درگیر این هستند که فرزندانشان چه نمرهای میگیرند و از دوره ابتدایی آنها را به تست زنی وادار میکنند، یعنی بچهها تک بعدی بار میآیند، غافل از اينكه اعتياد ميتواند آنان را گرفتار كند.
وی با بیان اینکه آگاه شدن از مضرات مواد مخدر و تبعات منفی آلوده شدن به آن، نیاز به دارو نداشته، بلکه باید با آموزش و آگاهی در برابر مواد و خطراتش مصون ماند، ادامه داد: بلکه باید شیوه تربیتی اصولی و درست باشد تا وقتی کودکی که به بزرگسالی رسید یاد بگیرد که چگونه در برابر مصرف مواد مخدر ایستادگی کند.
به گفته کریمی، نقش والدین در برابر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر فراتر و بیشتر از نقش مسوولان و دست و اندرکاران امر است و وظیفه آگاه کردن فرزندان بر عهده خانواده بوده ،باید بر فرزند نظارت داشته باشند، محیط خانه را محیطی قانونمند کنند تا فرزند تبعیت از قوانین خانواده را یاد بگیرد، با اصول فرزندپروری آشنا باشد و مهارت های زندگی را به او یاد بدهد. پدر و مادر نباید فرزند را تنپرور، بیمسوولیت، بی صبر و لذت جو بار بیاورند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور افزود: در عين حال نقش آموزش و پرورش نيز در مقابله با اعتياد ضروري است و کارشناسان آموزشوپرورش باید با شناخت فرهنگهای مختلف به شناخت الگوهای مصرف هر قشری بپردازند و به دنبال این باشند که عواملی که در هر فرد ایجاد تمایل برای مصرف مواد میکنند را شناسایی کرده و با آنها برخورد شود.
کریمی با اشاره به اینکه کمک گرفتن از روش های صحیح پرورشی و تربیتی برای بازیابی افراد برابری مقابله با اعتیاد بسیار موثر است، اظهار کرد: برگزاری جلسات، فرستادن جزوه ها یا بروشورهای آموزشی برای والدین و ترغیب آنان به شرکت در تشکیلات مرتبط با والدین از طریق انجمن اولیاء و مربیان برای ایفای نقش های فعال تر، باید در راستای مقابله با اعتیاد انجام شود.
وی با تاکید بر اجرای روشهای تغییر نگرش دانشآموزان درباره اعتیاد ، ادامه داد: بسیاری از روش های آموزش اطلاعات یا تغییر و تثبیت نگرش فرد را می توان از طریق ساختار مدرسه برای گروه های دانشآموزان برنامهریزی کرد، این آموزشها میتوانند به وسیله برگزاری کلاس، نمایش فیلم، جزوه و یا بحث های گروهی انتقال یابد.
نونهالی تصریح کرد: یکی از روشهایی که نگرش گروه دانش آموزان را مورد هدف قرار میدهد، استفاده از روش تلقیح شناختی است با این شیوه، علاوه بر ارائه اطلاعات و باورهای صحیح در مورد مصرف موادمخدر صنعتی و روانگردانها، دانشآموزان را در مورد عقاید و باورهایی که احتمال دارد در آینده با آن روبه رو شوند به بحث وا میدارند. استفاده از این روش منجر به تثبیت نگرشهای آموخته شده میشود و آنان را برای تحمل فشارهایی که در آینده ممکن است از طریق دیگران برای پذیرفتن باورهای ناسالم اِعمال شود، مهیا میسازند.
این جامعهشناس تصریح کرد: از شیوههای دیگر برای تغییر نگرش، ایجاد گروه های دانشآموزی است که تحت عناوینی مانند گروههای سالم كه با هر گونه عمل خلاف مخالفت میکنند، پیوستن فرد به چنین گروهی و به دنبال آن اعمال فشار گروه، منجر به شکلگیری نگرش های ضد مصرف موادمخدر و روانگردانها میشود.
کریمی تاکید کرد: خانوادهها باید تمام تلاش خود را در پیشگیری از ابتلای جوانان به اعتیاد داشته باشند و با تربیت صحیح فرزندان، آنان را برای زندگی سالم در جامعه مهیا کنند ، با توجه به اینکه دولت نیز برای فرهنگسازی در حوزه کاهش مصرف مواد مخدر صنعتي و روانگردانها بودجه اندکی در اختیار دارد در عين حال ایفای نقش تربیتی خانواده برخلاف دولت نیاز به پول ندارد، به همين دليل ضروريست خانواده ها را درگير مبارزه با مواد مخدر كرد.
منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۶٫۰۳٫۱۷