مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از هم پاشيدگي و فقدان انسجام در خانواده، ارتباط ضعيف خانوادگي و سوءمصرف مواد و جرم توسط والدين از دروازههاي ورودي دانشآموزان به سمت مصرف مواد مخدر است.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حميد صرامي در گفتوگو با پايگاه اطلاعرساني ستاد در خصوص ويژگيهاي دانشآموزان در معرض خطر اعتياد (At-risk) گفت: دانشآموز در معرض خطر، فردي است كه به دليل قرار داشتن در معرض مستقيم عواملسببساز، ميتواند به سمت مصرف مواد گرايش پيدا كند.
وي افزود: بر اساس نتايج تحقيقات صورت پذيرفته عواملي همچون بيثباتي و از هم پاشيدگي و فقدان انسجام در خانواده، ارتباط ضعيف خانوادگي، سوءمصرف مواد و جرم توسط والدين، كنترل و نظارت نامناسب والدين، وجود شبكه دوستان و همسالان نابهنجار و مصرفكننده مواد، قابليت دسترسي آسان به مواد، فقدان برنامههاي تفريحي سالم، فقر، عملكرد ضعيف در مدرسه و ضعف اعتقادات و عدم پايبندي به احكام ديني، بهعنوان مهمترين عواملي است كه سبب خواهد شد دانشآموز، در معرض خطر مصرف مواد دروازهاي همچون سيگار يا مصرف مواد مخدر و روانگردانها قرار گيرد.
صرامي افزود: البته برخي از عوامل و ويژگيهاي شخصيتي همچون خجالتي بودن و انزوا طلبي ناشي از بروز مشكلات روحي و رواني، عزت نفس پائين، خويشتنداري ضعيف، پرخاشگري، بي بند و باري و لااباليگري، نوجوئي، نگرش مثبت به مواد، خوشگذراني و كسب لذت بيشتر، كنجكاوي هدايت نشده، تجربه ناكافي در زمينه برقراري ارتباطات اجتماعي و افسردگي از ديگر مولفههاي اثرگذار در مصرف مواد در دوره نوجواني است.
مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد ادامه داد: براساس نتايج يك تحقيق، سي و سه درصد از دانشآموزان گروه نمونه تحقيق در دوره متوسطه از وجود پدر، مادر، برادر يا خواهر سيگاري خبر داده است كه ميتواند زمينه خطر پذيري را در آنان فراهم كند
.
صرامي يادآور شد: طراحي و اجراي برنامههاي مداخلهاي مؤثر، هدفمند، مستقل و جداگانه مبتني بر شواهد علمي در خصوص دانشآموزان در معرض خطر در سطح استانهاي كشور، سبب خواهد شد ضمن جلوگيري از اتلاف منابع، همزمان نيز از اعمال برنامههاي سليقهاي پرهيز شود.
وي اظهار داشت: با توجه به بند چهارم سياستهاي كلي مبارزه با مواد مخدر ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص تاكيد بر پيشگيري اوليه از اعتياد در محيطهاي آموزشي، ضرورت دارد مسئولان مربوطه در سال تحصيلي جديد ضمن برنامهريزي موثر در ابعاد مختلف بهمنظور پر كردن اوقات فراغت، ايجاد احساس تعلق در نوجوانان، تقويت باورهاي مذهبي و ارتباط فعال نوجوانان با نهادهاي مذهبي، همزمان نيز نسبت به انتقال اطلاعات صحيح به صورت مستمر، آرام و عميق متناسب با سن عقلي، تقويمي و شخصيتي دانشآموزان با هدف شكلگيري دانش صحيح نسبت به عوارض و پيامدهاي مصرف مواد مخدر و روانگردانها، تقويت آموزش مهارتهاي زندگي در راستاي سند تحول بنيادين وزارت آموزش و پرورش، گسترش برنامههاي آموزشي، ترويجي مبتني بر گروه همسالان در مدارس، ارائه خدمات مددكاري اجتماعي براي دانشآموزان داراي خانواده بد سرپرست، توسعه خدمات و امكانات مشاورهاي و آموزش سبكهاي فرزندپروري به والدين دانشآموزان اقدام كنند تا شاهد ضربهزدن به سيستم هوشمند مواد مخدر و روان گردانها باشيم.
وي در پايان تاكيد كرد با توجه به محدويت منابع، ضرورت دارد طراحي و اجراي برنامههاي مداخلهاي از پايه سوم راهنمايي به اجرا گذاشته شود تا دانشآموزان پس از ورود به دبيرستان از مصونيت بيشتري برخوردار شوند.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر 92/6/5