عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در رابطه با اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر مي گويد: امور آموزشي در جهت پيشگيري و كنترل شيوع اعتياد به مصرف مواد مخدر صنعتي و داروهاي روان گردانها بايد بر سيستم آموزشي و تربيتي كشور كه همان مدارس و مراكز دانشگاهي هستند، متمركز شود.
در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: پيشگيري اوليه كه همان آموزش در شناخت و آگاهي از عوارض مواد مخدر است ، بايد به عنوان مهمترين هدف قرار گيرد تا بتواند پيشرفتهايي در جهت كاهش تقاضا و شمار معتادان آن ها داشته باشد.
وي با بيان اينكه امروزه در مدارس، مديريت از چرخه زندگي دانش آموز بي خبر است و هيچ تسلطي بر آنها ندارد، اظهار داشت: به همين دليل مسموميتهاي اجتماعي از جمله مصرف مواد مخدر و روان گردانها به سرعت در ميان دانشآموزان نفوذ ميكند و از آنجا كه آنان هيچ الگوي مناسبي در اختيار ندارند لذا به سرعت تحت تاثير آنها قرار ميگيرند و هر گونه هنجارشكني، بيانضباطي و افراط و تفريط را به راحتي پذيرا ميشوند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: به همين جهت بايد نقش تربيتي مدارس از دوران كودكي، از سطح كودكستان و دبستان شروع و تا دبيرستان و دانشگاه پيگيري شود و هدف از اين برنامه متقاعد كردن نوجوانان و جوانان به عدم مصرف مواد اعتيادآور و مطلع كردن آن ها از خطرات اين گونه مواد، تقويت روحيه افراد در مدارس و دانشگاه ها، هدايت جوانان به سمت اتخاذ يك شيوه زندگي سالم و حمايت ويژه از گروه هايي باشد كه در معرض ابتلا به معتاد شدن قرار دارند.
جلالي پور اضافه كرد: در اين راستا نقش معلمان به عنوان آموزش دهنده بسيار مهم بوده كه ميتوان با ارتقاء آگاهي آنها اين آموزشها را به دانشآموزان منتقل کرد و در امر پيشگيري از اعتياد موثر باشند و همچنين براي انتخاب و به كارگيري استراتژي مناسب جهت آموزش معلمان، دانستن نيازها و سطح آگاهي آن ها ضروري است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي، دولت ، جامعه و والدين را از مقصران اصلي ابتلاي نوجوانان و جوانان به سمت مصرف مواد مخدر دانست و گفت: هنوز هم براي مقابله با اعتياد دير نشده و مهمترين راه پيشگيري به ترتيب آگاهسازي جامعه بخصوص آموزش جوانان و آموزش والدين بوده و تلويزيون به عنوان بهترين رسانه جهت آموزش پيشگيري از مصرف مواد مخدر مي تواند نقش مهمي ايفا كند.
جلالي پور، مخدرهايي از جمله اكستاسي ،آمفتامين ،كراك، شيشه و كوكائين را از مواد رايجي بيان كرد كه ميان جوانان مصرف بالايي دارند و گفت : ضرورت توجه به عوامل خطر و عوامل محافظتکننده، فراهم کردن اطلاعات متناسب با گروههای سنی مختلفی که به عنوان هدف برنامه انتخاب میشود، اطلاعاتی که به نوجوانان کمک میکند تا عوامل خطر مختلف را شناخته و در برابر فشار همسالان و وسوسه مصرف مواد مقاومت کنند، آموزش مهارتهای شخصی و اجتماعی فراگیر برای مقاومسازی افراد در مقابل مصرف مواد، آگاهسازی افراد با روشهای تعاملی و حساسسازی فرهنگی که از زبان و محتوای شنیداری و دیداری آشنا برای مخاطبان بهره میبرد از شرط هاي موفقيت آميز بودن برنامههای پیشگیری از اعتياد است كه بايد آنها را از طریق خانواده، مدرسه، جامعه یا مراکز بهداشتی به مخاطبان ارائه کرد.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: همچنين لازم است نهادي مرکب از پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان، مشاوران، روحانیون، اساتید دانشگاه، کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و نیروی انتظامی در كشور ايجاد شود تا روشهای پیشگیری و برخورد با معضل اعتیاد را درسطوح پیشگیری هماهنگ سازند و براساس آن روشهای پیشگیری در سطح کشور اعمال شود.
جلالي پور به نقش مهم مراکز مشاوره و راهنمایی ویژه پیشگیری از اعتیاد اشاره كرد و افزود:فرهنگ سازي بايد در سطح وسيع نجام شود تا خانواده ها بتوانند به راحتي با مراكز مشاوره و راهنمايي پيشگيري از اعتياد ارتباط مستقيم برقرار كنند زيرا در حال حاضر اکثر خانوادهها در برخورد با معضل اعتیاد، جرات مراجعه به مراکز موجود را ندارد چون میترسند به عنوان مجرم با آنان برخورد شود.
وي ادامه داد: در تمامي مدارس و دانشگاههانيز بايد مراکز مشاوره و راهنمایی اطلاعرسانی و آگاهیبخشی ویژه پیشگیری از اعتیاد راه اندازي شود و ابزارهای مناسب در اختیار این مراکز قرار گیرد تا بتوانند در سطح پیشگیری اولیه اقدام کنند و در سطح پیشگیری ثانویه افراد مبتلا شده به اعتیاد را در اسرع وقت به مراکز مربوط معرفی كنند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي خاطرنشان كرد: براي مقابله با اعتياد ضرورت دارد از تجارب مفید کشورهای دیگر استفاده شود زيرا برخي از كشورهاي پيشرفته موفقيت هاي خوب و مفيدي را در بحث مبارزه با مواد مخدر دارند كه بايد اين تجربيات را بومي و اجرايي كرد.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۵٫۰۱٫۲۳