يك كارشناس فعال در حوزه كودك و نوجوان معتقد است: باید برای کاهش بروز شیوع آسیب اجتماعی ناشي از اعتياد به مواد مخدر صنعتي و شيميايي بايد به برنامههای پیشگیری اولیه از سنین پیش دبستانی توجه كرد تا شناختها، نگرشها و رفتارهای دوره نوجوانی و جوانی را تحتالشعاع قرار دهد و مانع بروز و شیوع اعتیاد در این دوره حساس زندگی شود.
فاطمه فاضلي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر افزود: اعتیاد به مواد مخدر صنعتي و شيميايي یکی از اساسیترین مسایل اجتماعی جامعه ما و مهمترین عاملی است که میتواند نسل کارآمد و جوان را به تخریب بکشاند و مسیرهای انحرافی دیگر را نیز هموار سازد، به همين دليل براي پيشگيري اوليه آموختن مهارت هاي مقابله اي در قالب مهارتهاي زندگي قبل از سن دبستان مهم است .
وي اظهار داشت : آموزش در مورد موادمخدر قبل از سن دبستان به نظر ضروری نمیرسد اما نگرشها، عواطف، رفتارها و عادات آموخته شده اولیه میتواند در جهت تصمیمهای بعدی کودکان بسیار مهم باشد.
فاضلي با بيان اينكه هر چند صحبت در مورد مواد مخدر برای کودکان نه ضروری و نه قابل درک است، ولی ارایه اطلاعات و آموزش مهارتها در این دوره نقش عوامل محافظتکننده را دارند، ادامه داد: اگر به کودکان آموزش داده شوند از سوق دادن آنها نه تنها به سوی خطر جلوگیری میکند، بلکه سلامت روانی، اجتماعی آنها را نیز ارتقا خواهد داد.
وي با اشاره به اينكه ارایه این آموزشها هم در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و هم در خانواده لازم و ضروری است، اضافه كرد: با وجودی که کودکان سه تا پنج ساله برای آموزش واقعیتهای پیچیده مربوط به دخانیات و موادمخدر هنوز آمادگی ندارند، اما میتوانند مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله که برای امتناع از مصرف مواد اعتیادآور به آن نیاز دارند، آموزش ببینند.
اين كارشناس فعال در حوزه كودك و نوجوان تصريح كرد: این برنامههای پیشگیری به هنگام در دوران پیش دبستانی، سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و افزایش عزت نفس را در سنین بالاتر به دنبال دارند و از يكي از راهبردهاي رويكردهاي تحقق مبارزه اجتماعي با مواد مخدر است . به گفته فاضلي، نگرشها، افکار، عواطف و رفتارهایی که تا سن هشت سالگی شکل میگیرند، معمولا تا آخر عمر فرد پایداری خود را حفظ میکنند، بسياري از افرادي که مواد مخدر و روان گردان مصرف میکنند و فرزندانی دارند که در سنین مهد و یا پیش دبستانی هستند، توجه به آموزش و پیشگیری و مصونسازی در برابر مواد اعتیادآور را برجسته میکنند و علاوه بر این پیشگیری در سطح همگانی، لزوم این آموزشها را با اهمیت است .
وي افزود: دست اندكاران مبارزه با مواد مخدر و مسوولان بايد بپذيرند كه آموزشها، مهارتها و رفتارهایی که کودکان در سنین پیش دبستانی فرا میگیرند، بستری برای آمادگی و ایفای نقش سالم، مثبت و خلاقانه در زندگی است و به فرد کمک میكند تا مسیر پرفراز و نشیب زندگی خود را به سلامت طی کند و با توجه به اینکه تجارب مفید اولیه فرد در دوران کودکی، نقش به سزایی در تکوین شخصیت و رشد همه جانبه وی دارد و چنانچه در این مرحله از رشد نسبت به کودک از نظر جسمانی، روانی و تربیتی غفلت و کوتاهی شود، بخش قابل توجهی از این قصور هرگز جبران نخواهد شد.
فاضلي افزود: همچنين بايد با توانمندسازي والدين از طريق آموزش ، آنان بتوانند با آگاهی و مهارت در مسیر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر گام بردارند.
وي اظهار داشت :گفتگوی خوب، گوش دادن خوب ، صرف وقت با فرزند ،مشارکت و فعال بودن در زندگی فرزند، زندگی قانونمند تدوین قوانین و تاکید بر آنها همراه با پیامدهای ثابت و مناسب، گام به گام با فرزند آموزش فرزندان برای انتخاب خردمندانه دوست، نظارت بر فعالیتهای فرزند، از معتاد شدن كودك به مصرف مواد مخدر در بزرگسالي جلوگيري مي كند.
اين كارشناس فعال حوزه كودك و نوجوان تصريح كرد:كودکی که از محبت پدر و مادر برخوردار است در مواجهه با محیط قدرت سازگاری بیشتری دارد و اعتماد به نفسش زیاد خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد:احساس امنیت شرط لازم برای رشد و تحول سالم کودک و از نیازهای روانی اولیه اوست، کودک از ابتدای تولد محتاج است که در محیطی آرام و امن باشد و خانواده برای وی چنین محیطی محسوب می شود، بنابراين لازم است براي مقابله با اعتياد موارد ياد شده در راستاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر مورد توجه والدين و دست اندركاران واقع شود.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۴٫۱۲٫۲۲