• امروز : چهارشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Wednesday - 17 September - 2025
کل پست ها: 74943اخبار امروز : 17
14

تبليغات از راهبرد‌هاي اصلي مبارزه با مواد مخدر

  • کد خبر : 25948
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

استاد دانشكده روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، آموزش همگاني را راهبرد اصلي براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: اطلاع رساني در مورد عوارض و عواقب عرضه و مصرف مواد مخدر صنعتي و قرص‌هاي روانگردان به اشكال جديد و مختلف يك اصل و ضرورت است.پريچهر سفيدي در گفت‌وگو با روابط عمومي […]

استاد دانشكده روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، آموزش همگاني را راهبرد اصلي براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: اطلاع رساني در مورد عوارض و عواقب عرضه و مصرف مواد مخدر صنعتي و قرص‌هاي روانگردان به اشكال جديد و مختلف يك اصل و ضرورت است.

پريچهر سفيدي در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در جامعه شاهد هستيم كه آموزش همگاني و اطلاع رساني گسترده و لازم براي خطرات مصرف مواد مخدر صنعتي نمي شود و هشدارها نيز كمتر است ، لذا نوجوانان و جوانان به اشتباه تصور بی ضرر بودن اين مواد را مي كنند.

وي تصريح كرد: در مورد پدیده مصرف قرص‌هاي روانگردان و اکستاسی و مخدرهاي صنعتي در بین جوانان و نوجوانان براي شناخت کامل همه جانبه این ناهنجاري جدید اجتماعی، به آموزش وبالا بردن سطح اطلاعات وآگاهی افراد نیاز است.

سفيدي با بيان اينكه يك نوجوان براي مصرف مواد مخدر از طریق جریان ارتباطات اجتماعی با این پدیده آشنا و استعمال آن را براي اولين بار تجربه مي‌كند، اظهار داشت: بسیاري از افراد معتاد به مواد مخدر صنعتي و قرص هاي اكس معاشرت با دوستان ناباب و رفت و آمد به میهمانی هایی که این روزها، محل اصلی آغاز استفاده از اين مواد است را بيان مي كنند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: ضمن آنکه این افراد اگر در سنین نوجوانی باشند سعی دارند در نظر دیگران خود را بزرگ جلوه دهند و لذا یکی از نشانه هاي بزرگ شدن را حضور در چنین میهمانی ها و انجام تجربه هاي جدید از جمله مصرف مواد مخدر و قرصهاي روانگردان و اکستاسی می دانند.

سفيدي اضافه كرد: براي مقابله با اعتياد و تحقق رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بايد مخرب بودن مواد و قرصهاي روانگردان براي تك تك افراد جامعه امري بدیهی محسوب و آگاهی هایی نیز در این باره ارائه شود، زیرا افراد جامعه وقتی با پدیده اي نو مواجهه می شوند و از طرفی می بینند که هیچ تبلیغ و اطلاع رسانی درباره آن نمی شود، خود به خود با آن مانوس می شوند. در این جاست که مصرف مواد در جامعه شیوع پیدا می کند.

اين روانپزشك در ادامه نقش مدارس را در مبارزه اجتماعي با مواد مخدر مهم دانست و گفت :خدمات پيشگيرانه در مدراس داراي منطق بسيار قوي است، زيرا اكثر كودكان و نوجوانان به مدرسه مي‌روند، جامعه و والدين به مدرسه اعتماد دارند و اين مكان آمموزشي مسوول رشد و پرورش دانش‌آموزان است.

سفيدي افزود: در مدرسه فعاليت‌ها، دانش و مهارت‌هاي مختلفي تدريس مي‌شود، توانايي مراقبت از خود در مقابل آسيب‌هاي مختلف از جمله مصرف موادمخدر نيز يكي از موضوعات مرتبط با مدرسه است، مداخله در مدرسه مقرون به صرفه است و با آموزش دادن معلمان و كاركنان مدرسه تا سال‌ها مي‌توان از آنان در فعاليت‌هاي پيشگيرانه كمك گرفت.

وي تاكيد كرد: آموزش مهارت‌هاي مختلف اجتماعي، هيجاني نه تنها به پيشگيري از اعتياد و مصرف مواد مخدر ، بلكه به ارتقای عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان نيز منجر مي‌شود و اگر افراد اطلاعات لازم در مورد اين معضل شوم و پيامدهاي مخرب آن را داشته باشند، به سراغ مصرف مواد هرگز نخواهند رفت.

سفيدي با بيان اينكه به همين دليل اطلاعات واقعي در مورد اثرات منفي بهداشتي، اجتماعي و قانوني مصرف مواد مخدر بايد در برنامه‌هاي مدرسه ارائه شود، اظهار داشت : همچنين اگر فعاليت‌هايي جز مصرف مواد مخدر براي نوجوانان مهيا شود، آنان كمتر به مصرف مواد خواهند پرداخت.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: فعاليت‌هاي اوليه شامل شركت در باشگاه‌هاي ورزشي و اجتماعي است و بعد بايد برنامه هايي كه اعتماد به نفس، عزت نفس و مشاركت در فعاليت‌هاي گروهي را افزايش مي دهند. تقويت شوند.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۴٫۱۲٫۲۰ 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=25948

برچسب ها