• امروز : چهارشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 - ذو الحجة - 1446
  • برابر با : Wednesday - 18 June - 2025
کل پست ها: 73947اخبار امروز : 0
5

رسانه ها توجه و حمایت عمومی را در جامعه برای مقابله با اعتياد برانگيزانند

  • کد خبر : 25302
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه رسانه‌ها مي‌توانند توجه و حمايت عمومي را در جامعه براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر برانگيزانند، گفت: اين وسايل ارتباط جمعي در شکل دادن و تقویت هنجارهای اجتماعی از جمله اعتياد به مواد مخدر صنعتي و شميايي بسیار اهمیت دارند.علي صمدزاده در گفت‌وگو با روابط […]

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه رسانه‌ها مي‌توانند توجه و حمايت عمومي را در جامعه براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر برانگيزانند، گفت: اين وسايل ارتباط جمعي در شکل دادن و تقویت هنجارهای اجتماعی از جمله اعتياد به مواد مخدر صنعتي و شميايي بسیار اهمیت دارند.

علي صمدزاده در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: رسانه‌ها قادر هستند نگرش‌های مخرب ناشي از مصرف مواد مخدر را زیر سؤال ببرند و در جهت کم رنگ کردن آنها برنامه‌ریزی کنند. در واقع رسانه‌ها ابزاری پرارزش در افزایش سطح آگاهی، افشاگری و اعتراض‌ها علیه فساد و تباهی هستند.

وي اظهار داشت: ارزش‌های فردي، اجتماعي و تعهدات ملي بايد از طریق تمرکز و تایید رسانه‌ها در افکار عمومی تقویت شوند زيرا اين ارزش‌ها در فعالیت‌های پیشگیرانه مصرف مواد مخدر رسانه‌ها ارجحیت دارند.

صمدزاده با اشاره به اينكه در زمینه اعتیاد، ارزیابی مسوولان و متخصصان نشان‌گر آسیب جدی مواد مخدر و داروهاي روان‌گردان به ساختار اجتماع است، ادامه داد: رسانه‌ها در معرفی این معضل به جامعه، به عنوان یک مشکل جدی و در کمین نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و همچنین بايد نظر سیاست گذاران را به این معضل در حال رشد جلب کنند و از این طریق نقش سه جانبه‌ای در ایجاد مشارکت اجتماعی از طریق اثر بر عموم و تاثیر بر سیاست های دولت و از طرف دیگر تحریک و تشویق متخصصان به اقدامات پيشگيرانه را ایفا کنند.

به گفته وي، برای آگاهی والدین یا ساير افراد و معرفی راه کارهای مفید به آن ها نیز آموزش از طریق رسانه ها ممکن است و این اطلاعات می‌تواند شامل اقدامات پیشگیرانه یا مقدماتی مانند چگونگی برخورد با کودک در مراحل مختلف رشد، معرفی رفتارهای محافظت‌کننده، معرفی روش برخورد صحیح با نوجوانان و جوانان و یا چگونگی رویارویی با علائم خطر، ‌علائم مصرف یا علائم اعتیاد در نوجوانان باشد.

اين استاد علوم ارتباطات با بيان اينكه در امر پیشگیری از مصرف مواد مخدر شيميايي و صنعتي اثر تقویت ارزش‌های فردی کمتر از تقویت ارزش های اجتماعی نيست، افزود: با این حال، معمولا برای افراد راغب به مصرف مواد مخدر ، ارزش های فردی مانند راحتی یا خوش گذرانی بر ارزش های جمعی همچون مسوولیت روابط خانوادگی یا اجتماعی ارجحیت بیش تری دارد.

صمدزاده تصريح كرد: به همین دلیل، فعالیت در جهت تقویت ارزش های فردی باید بر باورها و ارزش هایی که اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد و یا علائق مذهبی وی را تقویت می کند متمرکز باشد تا رفتار مصرف مواد مخدر به عنوان پناهگاه و حامی زیر سؤال برود و فرد قادر شود که با اعتماد به نفس بیشتر به حل مشکلات و مسائل خود بپردازد.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۴٫۱۱٫۲۱ 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=25302

برچسب ها