يك روانشناس باليني بر اين باور است كه اگاهي دادن به دانش آموزان درباره مواد اعتيادآور از طريق كتب درسي در قالب بک برنامهریزی مدون، راه مبارزه اجتماعي با مواد مخدر را هموارتر مي كند.
علي اكبر خوش خلق در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:همراهی مدارس در برنامههای جامع اجتماعی موجب میشود تا پیامها، ارزشها و نگرشهای واحدی به دانش آموزان منتقل شود، در واقع فعالیتهای آموزشی در مدرسه برای جلوگیری از گسترش اعتیاد، موثرترین برنامه در پیشگیری از اعتیاد آنان است.
وي با بيان اينكه والدين نيز بايد در برابر اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر احساس مسووليت بيشتري در قبال فرزندانشان داشته باشند، اظهار داشت: علاوه بر برخوردهاي امنيتي ، انتظامي و مقابله اي ،ارتباط صمیمانه اعضای خانواده با یکدیگر میتواند سد محکمی در مقابل کشش قشر نوجوان به سوی مصرف مواد مخدر باشد.
اين روانشناس باليني ادامه داد: اهميت دادن به نگرش ها و ديدگاههاي فرزندان و گوش دادن به صحبتهای آنان از سوي والدين مهم است، با این کار نیاز آنان به ارتباط با افرادي كه شناخت درستي از آنها ندارند، كم شده و محبت را در خارج از محيط خانواده جستجو نمي كنند.
خوش خلقدر ادامه؛ پرورش اعتقادات مذهبی فرزندان، ارایه اطلاعات و آموزش به آنان در مقابل هرگونه تشویق و اصرار همسالان به انجام اعمال خلاف و مصرف مواد مخدر و روان گردانها ، آگاهی دادن خانوادهها به فرزندانشان در مسیر مدرسه، ارتباط والدین و مدرسه با یکدیگر و صحبت در مورد مسایل روزمره فرزندانشان، تبادل اطلاعات والدین با یکدیگر در خصوص چگونگی نگرشها و رفتارهای فرزندان، ارتباط موثر والدین با کادر مدرسه، کسب اطلاعات کافی والدین در مورد اشکال، عوارض و پیامدهای انواع مواد مخدر، مراقبت از رفت و آمدهای فرزندان خودف تقویت عزت نفس فرزندان، را در دستیابی به زندگی سالم برای سرمايه هاي اصلي كشور بسيار موثر عنوان كرد.
به گفته وي ، مهارت تصمیم گیری به موقع به افراد نوجوان و جوان کمک میکند تا درباره انتخاب هایی که پیش رو دارند دقیق تر و حساس تر تصمیم گرفته و بدانند که با یک تصمیم درست نقش مهمی در جامعه ایفا کرده اند.
خوش خلق با اشاره به اينكه آموزش تقویت مهارت های روانی از جمله تمرکز بر خود ارزشمندی، مدیریت استرس، و مهارت های برقراری ارتباط در كنترل اعتياد نقش آفرين است، افزود: فعالیت های سالم به افراد این امکان را می دهد که در اوقات فراغت خود از سرگرمی های مفيد استفاده کنند.
اين روانشناس اظهار داشت: برنامه هایی که این مهارت ها را به طور کامل پوشش دهند منجر به داشتن نسل جوان سالم و محفوظ از گرایش به رفتارهای پرخطر در آینده می شود.
وي تصريح كرد: آموزش هایی که تفکر منطقی را به افراد ياد می دهد، می تواند به عدم درگیر شدن آنها به مواد مخدر صنعتي و شيميايي در دوران بزرگسالی کمک کند.
خوش خلق ، يكي ديگر از ویژگی های مهم برنامه های موفق پیشگیری از اعتياد را مشارکت والدین و محلات بيان كرد و افزود: مشارکت این دو گروه باعث تقویت اثرگذاری آموزش ها در کودکان شده و به آنها برای دوری از مصرف موادمخدر صنعتي و داروهاي روان گردان کمک می کند.
وي در پايان تصريح كرد: تحقق رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نياز به تقويت مهارتهاي زندگي دارد و اين اقدام آگاهي و هوشياري خانواده ها را در برابر اينكه اعتياد معضلي خانماسوز براي نسل هاي امروز و آينده است ، افزايش مي دهد.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۴٫۱۰٫۱۶۷