• امروز : چهارشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Wednesday - 17 September - 2025
کل پست ها: 74926اخبار امروز : 0
8

تقويت افكار عمومي براي مشاركت‌جويي در امر مبارزه با مواد مخدر را بايد به رسانه‌ها سپرد

  • کد خبر : 21953
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳

استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه تقویت افکار عمومی و آگاهی بخشی از ملزومات اصلی اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است، تاكيد كرد: اين كار را بايد به رسانه ها سپرد.محسن قره گزلو در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مصرف مواد مخدر و […]

استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه تقویت افکار عمومی و آگاهی بخشی از ملزومات اصلی اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است، تاكيد كرد: اين كار را بايد به رسانه ها سپرد.

محسن قره گزلو در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مصرف مواد مخدر و روانگردانها به عنوان عاملی که نشاط كاذب ايجاد مي‌كند، در بستر تفریحات شکل می گیرد و به دلیل اوقات فراغت زیاد و نبود امکانات تفریحی و رفاهی افراد به سمت مصرف اين مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

وي گفت: رسانه ها بويژه راديو و تلویزیون نقش ممتازی در پرکردن اوقات فراغت جوانان دارد و توليد فيلمهاي تاثيرگذار سينمايي و تلويزيوني درباره اعتياد و تشريح عواقب و تبعات مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي مي‌تواند نقش بسزايي در اجتماعي شدن مبارزه با اين مواد داشته باشد.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت : تاكنون فيلمهايي در اين زمينه توليد شده است كه در نوع خود تاثيرگذار بوده ، اما اين تاثير گذاري كافي نيست، نوجوانان و جوانان ما بايد قبح اعتياد را به صورتي عيني لمس كنند و در اين ميان رسانه ها تاثيرگذارترين نقش ممكن را خواهد داشت.

قره گزلو با بيان اينكه مستندهای اجتماعی نيز بهترین قالب تصویری برای مبارزه با اعتیاد است،ادامه داد:البته مستندی که به دنبال پیشگیری است، یک ساختار را می طلبد و مستندی که درصدد به تصویر کشیدن عواقب یا درمان اعتیاد است، بايد فضاي ديگر داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه رسانه‌ها در شکل دادن و تقویت هنجارهای اجتماعی بسیار نقش دارند، گفت: به همين دليل ،‌رادیو و تلویزیون نفوذ بیشتری دارند ولی نقش روزنامه‌ها و مجلات، پوسترها و آگهی‌های تبلیغاتی را در ایجاد نگرش‌ها و ارزش‌ها نباید نادیده گرفت.

قره گزلو ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری از اعتياد كه با ساختار رسانه‌ها تهيه مي شوند، هنگامی موفقیت بیشتری خواهند داشت که با استراتژی‌های دیگر همراه شوند، زیرا مطالعات نشان داده است اگرچه رسانه‌ها موجب افزایش آگاهی جمعیت مورد هدف می‌شوند، اما به تنهايی نمی‌توانند تغییر محسوسی در رفتار آنان ایجاد كنند.

وي ، ارتباط با نویسندگان و کارگردانان، استفاده از چهره‌های محبوب در رسانه‌ها، استفاده از معتادان آسیب دیده در رسانه‌ها و ‌استفاده از سایر روش‌های مکمل مانند برگزاري جلسات بحث، نقد و تبادل نظر درمورد محتوای فیلم‌های نمایش داده شده ، مي تواند در راه مبارزه با مواد مخدر تاثير گذار باشد.

اين استاد علوم ارتباطات ،ایجاد مشارکت به خصوص در بحث پیشگیری از اعتیاد، وجود موضوع یا محفلی خاص برای مشارکت، حضور کارگزاران ، برنامه‌ریزان و شهروندان را نيز در اجتماعي شدن مقابله با اعتياد مهم بيان كرد.

قره گزلو تصريح كرد: رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری نقش ممتازی در جلب مشارکت های مردمی دارند و در بحث پیشگیری از اعتیاد می توانند موضوع را برای مخاطبان خود برجسته و از اهمیت خاص برخوردار كنند و با وارد شدن به عرصه مبارزه با اعتیاد و نشان دادن اولویت ها، افکار عموم مردم را به موضوع کاملا حساس كنند ، به این ترتیب یک اتفاق نظر درباره اهمیت موضوع و مقابله با آن شکل می گیرد.

وي افزود: همچنين مشاركت در امور از ديگر مواردي است كه رسانه ها در بحث پیشگیری از اعتیاد می توانند کمک كنند، مشارکت موضوعی نیست که شهروندان بتوانند بدون هماهنگی انجام دهند، بلکه باید بین شهروندان و کارگزاران ارتباط برقرار شود و رسانه بهترین وسیله ارتباطی در این راستا هستند.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۴٫۰۶٫۲۶ 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=21953

برچسب ها