با رسيدن به شاهراه توافق هستهاي و كوتاه نيامدن از حقوق ملت ايران، اميد دوبارهاي در كشورمان جان گرفته است. حقي كه از ايران چندين و چند سال در سطح بينالمللي ضايع شده بود در مسائل و معضلات اجتماعي هم تاثير داشت. عدم عرضه تجهيزات كنترل مرزها به دليل تحريمهاي ظالمانه و ورود بيوقفه موادمخدر توسط سوداگران مرگ به كشور يكي از بزرگترين معضلاتي است كه دولت يازدهم هم با آن دست به گريبان است. اما اگر توافق هستهاي صورت گيرد اميد به رفع اين معضل هم قوت خواهد گرفت. اين در حالي است كارشناسان اجتماعي بر اين عقيدهاند كه كنترل مرزها و برخورد قضايي و نظامي راه چاره مبارزه با معضلات اجتماعي نيست.
قاسم جعفري دبير دوم كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: رويكرد اجتماعي داشتن به مسائل اجتماعي خوب و ضروري است. نميتوانيم بگوييم اين رويكرد در گذشته وجود نداشته، ولي توجه پررنگ و جديتر به جنبه اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر، حركتي جسورانه است كه جاي تحسين دارد . منتهي بايد دقت كنيم چراكه اين مسئله چاقوي دو لبه است. اگر در اطلاعرسانيها دقت كافي وجود نداشته باشد، جنبههاي بدآموزي نمود بيشتري پيدا خواهد كرد. در عين حال معني دولبه بودن اين نيست كه از پرداختن اصولي به مسئله موادمخدر و اعتياد پرهيز كنيم و از خطري كه وجود دارد، چشم پوشي كنيم.
وي ادامه داد: در واقع رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر اين است كه خطر وجود دارد و با چشمپوشي و انكار موضوع، اعتياد به موادمخدر از بين نميرود. من قبول دارم كه بايد واقعيت را پذيرفت و با مسائل واقعي، واقعي برخورد كرد. اما بايد در اين راه، كارشناسانه، هنرمندانه، با مطالعه و برنامهريزي قدم برداريم و از فوائد دقت عمل و نقشه اجرايي هدفمند نيز غفلت نكنيم تا به نتيجه مطلوب دست پيدا كنيم.
نماينده مردم بجنورد در پاسخ به اين سئوال كه نمايندگان مجلس علاوه بر قانونگذاري چه اقدامات ديگري در راستاي مبارزه با موادمخدر انجام دهند؟ گفت: نمايندههاي ملت سرمايه بزرگ اجتماعي هستند و بيشترين ارتباط را با بدنه واقعي جامعه و مردم دارند. آنها انواع و اقسام مشكلات و معضلات مردم (حتي در دورترين روستاها) را ديدهاند. نمايندگان مجلس در گسترش فرهنگ و آگاه سازي نسبت به موادمخدر تاثيرگذار خواهند بود. بنابراين بايد از اين پتانسيل به خوبي استفاده شود و مسئولان امر بايد براي آشنايي كامل و بهتر نمايندگان با مسائل و معضلات موادمخدر جلساتي را بگذارند. در تصميمگيريهاي اجرايي هم از نمايندگان مجلس استفاده و در صورت وجود خلاهاي قانوني و قوانين معارض، آن را از طريق نمايندگان حل و فصل كنند.
وي بر اين باور است كه بايد سياستهاي تشويقي و ترغيبي كساني كه براي كمك در اين عرصه وارد شدند و مروجين فرهنگ مقاومسازي هستند را مد نظر گرفت. اقتصاد مقاومتي در اينجا همان فرهنگ مقاومسازي است كه فرد با اراده قوي در مقابل اين خطر بزرگ و طوفان آسيب اجتماعي بايستد. نمايندگان مجلس در تقويت اراده هم ميتواند تاثيرات بسزايي داشته باشند.
جعفري با اشاره به احتمال امضاي نهايي توافقنامه هستهاي ايران گفت: بايد به واقعيتهاي خودمان عادت كنيم و فرض را بر اين بگذاريم كه كشورهاي ديگر در راستاي مبارزه با موادمخدر نه تنها به ما كمك نميكنند بلكه جلوي اقدامات صحيح و اصولي ما را هم ميگيرند. فكر ميكنم با امضاي اين توافقنامه اگر بسط و گسترشي در اعتبارات به وجود آيد، در راستاي مبارزه با موادمخدر، خريد تجهيزات و استفاده از تجربيات ديگر كشورها، به نتايج مطلوب دست پيدا ميكنيم. ما بايد با زيركي از هر فرصتي براي پيشرفت كشور و احياي تمدن نوين اسلامي تلاش كنيم. بهترين كار هم اين است كه در جهت رشد و سيانت سرمايه انساني كه مهمترين سرمايه يك كشور است قدم برداريم و اگر توافقي در آينده انجام شد و فرصتهايي ايجاد كرد طبيعتا بايد از آن در راستاي منافع ملي استفاده كنيم.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر۹۴٫۰۱٫۲۶