مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در در دوره آموزشی کارشناسان آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: مسائل و آسيبهاي اجتماعی را باید از جنس اجتماعی بشماریم و در خود اجتماع حل كنيم.
به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ، دکتر سیدجواد حسینی در جمع کارشناس مسئولان، کارشناسان مراقبت از آسیبهای اجتماعی و مدرسین منتخب کارگاههای پیشگیرانه ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستانهای استان اظهار داشت: آسیبهای اجتماعی و مسائل اجتماعی در تمامی جوامع وجود دارند و همه کشورها هم سیاست هایی را به صورت رسمی و غیررسمی برای مواجهه با این آسیبها ترسیم و اعمال میکنند، هرکدام از این سیاستهایی که به مرحله اجرا میرسد قطعا تبعات مخصوص به خود را دارد.
وی افزود: نوع مواجهه نظام جمهوری اسلامی ایران با این موضوع نیز در سی سال گذشته با سه رویکرد در سه دهه دنبال شده است، در دهه اول انقلاب اسلامی نگاهمان اخلاقی با رویکرد آخرت گرایانه بوده است، ابزار این روش نصیحت و پند و اندرز بوده و سعی میشد به افرادی که آسیب زننده به خود و جامعه بودند درخصوص عواقب دنیایی و معنوی این رفتار هشدار داده شود و با اتخاذ یک مکانیزم اخلاقی تغییر رفتار را در او شاهد باشیم.
وی افزود: در این دوره در مدارس نیز همین نگاه وجود داشت و مربیان امور تربیتی بر پایه همین موضوع با نگاهی اخلاقی، دینی و انقلابی برگزیده شده و به دنبال نجات دانشآموزان از گرایش به آسیبهای اجتماعی بودند.
حسینی در همین زمینه ادامه داد: شاید در آن مقطع باتوجه به این که سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی ایران را پشت سر میگذاشتیم این رویکرد در مدارس مورد توجه بود و این تفکر اشتباه وجود داشت که با همین روش میتوان از آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس هم جلوگیری کرد.
وی در خصوص رویکرد این حوزه در دهه دوم انقلاب اسلامی ایران هم گفت: در این مقطع زمانی نظام روش امنیتی، انتظامی و کنترلی را در این بخش دنبال کرد و نگاه این بود که افرادی که در جامعه آسیبهای اجتماعی ایجاد میکنند را با استفاده از روشهای پلیسی، حراستی و ایجاد اجتماعهای پلیسی در جامعه کنترل کرد، در این مقطع به گزینشگران و حراست قدرت بیشتری داده شد و تلاش شد با استفاده از ابزارهای بیرونی شرایطی ایجاد شود که انسان ها در جامعه جرات خطاکردن نداشته باشند.
وی ادامه داد: اقداماتی که در این دو دهه انجام شد براساس نیتهای خیرخواهانه مسئولان نظام در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی بود ولی متاسفانه در نهایت منتج به خروجی مثبتی نشد و علیرغم اعمال این شرایط جغرافیای آسیب های اجتماعی در کشور کوچک نشد و بلکه گستردهتر هم شد تا این که در دهه سوم انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدیم که کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی مکانیزم خاصی را میطلبد و این مکانیزم را نگاه علمی – اجتماعی به این موضوع نامیده و در سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران گنجاندیم.
حسینی ادامه داد: در بحث آسیبهای اجتماعی فراتر از نگاهی که وجود دارد این موضوع مطرح است که مشكلات و آسيبهاي اجتماعی باید در اجتماع حل شود، نباید بگذاریم مشکلات این حوزه بیشتر شود و در همین راستا راهی که برای رسیدن به این هدف وجود دارد این است که خط سیر جرم در جامعه را ترسیم کنیم.
وی با بیان این که وقوع یک جرم در جامعه قطعا علتی دارد اظهار داشت: باید به دنبال این علت باشیم، اولین گام برای تولید آسیب وجرم در جامعه نهادها و سازمان های اجتماعی مانند خانواده ، مدرسه ، فرهنگ و اقتصاد هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی که ما داریم این است که در تئوری پردازی قوی عمل میکنیم ولی در مقام عمل اینگونه نیستیم، باید توجه داشته باشیم اگر خواهان موفقیت در این بخش هستیم باید تئوری و عمل را به هم پیوند بدهیم.
وی کاهش نارضایتی و افزایش سرمایه اجتماعی را یکی از راهکارهای کاهش جرم در جامعه دانست و خاطرنشان ساخت: پس از وقوع جرم اولین نهادی که باموضوع درگیر می شود نیروی انتظامی است، در یک مقطع زمانی ما در استان به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از پروندههایی که وارد سیستم اداری ناجا میشود را میتوان با یک مددکاری مطلوب و مداخله حرفهای حل و فصل کرد تا بار هزینهها و زمانی که برای حل این پروندهها صرف میشود کاهش یابد و برهمین اساس هم واحدهای مددکاری اجتماعی در کلانتری ها مستقر شدهاند.
وی ادامه داد: در کنار این اقداماتی مانند همیار پلیس هم میتواند نقش بسیار زیادی در فرهنگسازی مناسب داشته باشد به شکلی که هم اکنون در استان خراسان رضوی ۲۳۰ هزار دانش آموز و ۳۰ هزار فرهنگی به عنوان همیار پلیس با نیروی انتظامی همکاری دارند.
حسینی تصریح کرد: در بخش بعدی و در مراحلی همچون دستگاه قضایی و زندان ها و مراکز تربیتی هم می توان از راهکارهایی علمی برای کاهش آسیبهای اجتماعی بهره برد ضمن این که در کنار این باید تمامی دستگاه های مرتبط با این حوزه را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آنها تاچه حد میتوانند در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی موثر باشند.
وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه آموزش و پرورش درخصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی مورد انتظار است هم گفت: در وهله اول باید سند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه تدوین کنیم و آن را به مرحله اجرا برسانیم، متاسفانه باید اذعان کنیم که مدارس ما در معرض آسیب های اجتماعی هستند و علیرغم اهمیتی که این موضوع دارد در بحث ساختارهای مرتبط دچار اشکال هستیم.
حسینی با تاکید بر این که درحال حاضر بررسیها نشان میدهد روند رو به رشد جرائم در جامعه ما باتوجه به رویکردی که در این حوزه اتخاذ شده در حال کاهش است، گفت: در سیستم آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم همه اجزاء و ارکان مدرسه ما عامل تربیت هستند و در این بین معاونین پرورشی نقش هماهنگکننده دارند، متاسفانه امروز در مدارس ما فعالیتهای تربیتی مدارس بیشتر ویترینی، ظاهری، تکراری است در حالیکه این برنامهها باید بوفهای شکل باشند و درحال حاضر وزارت آموزش و پرورش دیدگاهش تغییر این شرایط است.
وی گفت: یکی از چرخشهایی که در سند تحول بنیادین موردنظر است این موضوع می باشد که اندیشهای که در ذهن ما وجود دارد و براساس آن کلاس را تنها موقعیت یادگیری میدانیم فراموش شود، باید تمامی بخشهای مدرسه را موقعیت یادگیری دانشآموزان قلمداد کنیم و همواره در حال خلق موقعیتهای جدید یادگیری باشیم، در حال حاضر باید اقرار کنیم بیشتر کلاسهای ما تنها اتاق هستند و فضای مطلوبی برای یادگیری نیستند، ما در سال گذشته ۵۴۰ مدرسه در استان را به صورت موضوعی اداره کردیم تا کلاسهایمان تبدیل به موقعیت یادگیری شوند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نباید مکانی برای اقدامات هیجانی و عوام زدگی باشد ادامه داد: متاسفانه این عوام زدگی حتی در بین معلمان ما وجود دارد.
منبع خبر: روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی۹۳٫۱۰٫۲۴