ت
عامل بین والدین، مربیان و معلمان مدارس میتواند موجب پیشگیری از معضل اعتیاد دانشآموزان شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، دانشآموزان به عنوان قشری تاثیرگذار در جامعه هستند که توجه به نیازهای آنها میتواند زمینه پیشگیری و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی را در آنها کاهش دهد.
دانشآموزان با قرار گرفتن در فضای جامعه همواره با معضلات و مشکلاتی مواجه هستند که از سوی همسالان یا جامعه تهدید میشوند، اگر چه به نظر برخی از کارشناسان عمده خطرات پیش روی دانشآموزان در سالهای پایانی تحصیل است که میتوان از فرصت تحصیل برای جلوگیری از بروز چنین معضلاتی در این قشر جلوگیری کرد، اما ترک تحصیل و جدایی دانشآموز از مدرسه همواره امکان بزهکاری در میان این قشر را افزایش میدهد.
دلایل متعددی برای روی آوردن دانشآموزان به بزهکاری و معضلات اجتماعی وجود دارد، مواد مخدر یکی از معضلاتی است که همواره این قشر را تهدید میکند، ارزان و آسان بودن دسترسی به مواد مخدر موجب شده در کنار سایر اقشار جامعه دانشآموزان نیز درگیر این مسئله شوند، البته دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد، یکی از این دلایل عبور از استرسهای مقطعی است.
تبلیغاتی از سوی برخی همسالان برای رفع استرسهای دانشآموزان به ویژه شبهای امتحان صورت میگیرد که این امر عاملی برای درگیر شدن دانشآموزان با مواد مخدر شده و این آشنایی اولیه منجر به استفادههای مکرر این نوع از سوی دانشآموزان است که بعدها عوارض آن بیشتر متوجه خانوادهها میشود.
دانشآموزان به عنوان ثروت ارزشمند جامعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرند، عدم توجه به مسائل و مشکلات این قشر شاید عوارض جبرانناپذیری برای جامعه و خانوادهها داشته باشد، به نظر میرسد حضور مشاوره در مدرسه میتواند آشنایی لازم را به دانشآموزان در خصوص مضرات انواع مواد مخدر بدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان پیشگیری از ورود دانشآموزان به معضلات اجتماعی را مهم دانست و افزود: این موضوع دغدغه آموزش و پرورش است.
مرتضی تمجیدی با بیان اینکه حفظ دانشآموزان از انواع آسیبهای اجتماعی، وظایف نهادهای مسئول را سنگین میکند، خاطرنشان کرد: جلوگیری از بزهکاری و انحرافات دانشآموزان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه برای آگاهسازی دانشآموزان در زمینه معضلات اجتماعی باید از تربیت غیرمستقیم بهره جست، گفت: اثر گذاری این نوع تربیت کارسازتر است.
این مسئول از امضای تفاهمنامه در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با ارگانهای مرتبط خبر داد و گفت: به همین منظور تفاهمنامه بین آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در قالب این تفاهمنامه برنامه توانمندسازی روانی و اجتماعی دانشآموزان اجرایی میشود، تصریح کرد: برگزاری جشنواره نوجوان سالم از دیگر برنامههای پیشبینی شده است.
اگر چه استان زنجان جزو پاکترین استانها در زمینه مواد مخدر است و به تبع آن دانشآموزان کمتری با این معضل اجتماعی مواجه هستند، اما عدم پیشگیری در این زمینه میتواند عوارض بسیاری داشته باشد.
علل گرایش دانشآموزان به اعتیاد
به نظر میرسد ارائه آمار تحلیلی در زمینه علل گرایش افراد به اعتیاد و مواد مخدر میتواند اطلاعات درستتری را در این زمینه ارائه کند و برنامهریزان و دستاندرکاران برای مقابله با این معضل بهتر میتوانند برنامهریزی کنند، دانشآموزان از قشرهای ارزشمند جامعه هستند که نگرانی خانوادهها در زمینه اعتیاد این قشر به حق است، اما به نظر میرسد تنها نهاد خانواده نمیتواند با این معضل کنار آید و برای حل آن اقدام کند، باید آموزش و پرورش نیز در این زمینه همیار خانوادهها باشد.
استاد دانشگاه و جامعهشناس زنجانی نیز معتقد است کاهش سن اعتیاد و راهیابی آن به مدارس و دانشآموزان معضلی است که باید به آن توجه ویژه شود.
سجاد اوجاقلو با بیان اینکه اعتیاد پدیدهای اجتماعی و دارای تبعات مختلفی است، افزود: گرایش به سوی مواد مخدر و استعمال آن تبعات جبرانناپذیری را به دنبال دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترک تحصیل، گرایش به سوی دوستان ناباب، سرقت، نزاعهای خیابانی و خانوادگی از تبعات اعتیاد محسوب میشود، ادامه داد: البته نباید در این زمینه تاثیر گروه همسالان را نادیده گرفت.
تاثیری که همسالان در اعتیاد هم دارند
این جامعهشناس زنجانی با اشاره به اینکه یکی از عوامل گرایش نوجوانان و دانشآموزان به استعمال موادمخدر تاثیری است که از همسالان خود میپذیرند، یادآور شد: الگوپذیری در این رنج سنی از گروه همسالان و دوستان بیشتر است.
اوجاقلو درصد گرایش دانشآموزان پسر را به مواد مخدر نسبت به دختران بیشتر دانست و افزود: دوره نوجوانی دوره کشف هویت و دوره حساسی است که باور داشتن دانشآموز توسط والدین در کنار نظارت بر رفتارهای آنها میتواند در گرایش آنها به معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد تاثیرگذار باشد.
وی بر ضرورت ارتباط صمیمانه اعضای خانواده با یکدیگر تاکید کرد و گفت: این موضوع میتواند سد محکمی در مقابل گرایش دانشآموزان به سوی مواد مخدر باشد.
این جامعه شناس زنجانی گفت: البته این رفتار دو سویه است و معلمان و دبیران مدارس نیز به دلیل عدم کسب آموزشهای مناسب نمیتوانند با دانشآموزان ارتباط مطلوبی را برقرار کنند.
اوجاقلو بر ضرورت توجه به مشکلات و کمبودهای روحی، روانی و عاطفی دانشآموزان در مدارس تاکید کرد و گفت: اولیای دانشآموزان و معلمان میتوانند با همکاری دوسویه این مشکل را حل کنند.
وی ایام نوجوانی را ایام شور و شوق دانشآموزان دانست و گفت: در این سن دانشآموزان نیازمند تخلیه انرژی و هیجان هستند که میتوان هیجانات کاذب را با تفریحات سالم و فضا سازیهای فرهنگی- ورزشی کنترل کرد.
اجرای طرح «مدرسه عاری از خطر» در مدارس
طرح« مدرسه عاری از خطر» یکی از طرحهایی است که در مدارس و در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه اجرا میشود و با توجه به حرف شنوی بالای دانشآموزان از همسالان خود، دانشآموزان خود مدیریت اجرای این طرح را برعهده دارند.
این طرح با هدف پیشگیری از گرایش به استعمال دخانیات، خشونت، سوء مصرف مواد مخدر و روابط ناسالم اجرایی میشود و در قالب آن عواقب گرایش به معضلات اجتماعی بیان میشود.