يك كارشناس و تحليلگر مسايل اجتماعي، توليد برنامههاي آموزشي و خبري را يكي از راهكارهاي موثر در مبارزه با مواد مخدر و افزايش مشاركت مردمي در اين حوزه دانست.
روزبه كرمي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ، رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر و روانگردانها را نقطه عطفي در دولت تدبير و اميد عنوان كرد و افزود: در گذشته اعتیاد به ندرت ميان جوانان بويژه دختران وجود داشت و اگر در خانوادهای مردی هم معتاد بود انگشتنما میشد ولی اکنون مصرف انواع موادمخدر و روانگردانها به مدارس و دانشگاهها هم ورود پیدا کرده و والدین با نگرانی، آینده فرزندانشان را انتظار میکشند.
وي اظهار داشت: متاسفانه فرصتطلبان و قاچاقچيان، با تبليغات فريبنده و باورهاي غلط و كاذب نوجوانان و جوانان را جذب اعتياد ميكنند و آنان را گرفتار اين آسيب اجتماعي ميسازند.
اين جامعهشناس با تاكيد بر اينكه بايد میان سازمانها و نهادهای مسوول مانند دستگاههای قضایی، آموزشی، فرهنگی و درمانی هماهنگي و تعامل برقرار باشد، گفت: بر اساس قانون، وزارتخانههاي آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزشپزشکی، سازمان زندانها، تربیت بدنی، بهزیستی، صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، کمیته امداد، نیروی مقاومت بسیج و غيره در امر پیشگیری و به نوعی مبارزه اولیه با موادمخدر وظیفه قانونی برعهده دارند.
كرمي تصريح كرد: وظايف هر كدام از اين وزارتخانهها و سازمانها براي مبارزه با مواد مخدر و پيشگيري اوليه از گرايش نوجوانان و جوانان به اعتياد مشخص شده اما كم كاري در اين زمينه، مهمترين مشكلي است كه باعث ايپدمي مصرف مواد مخدر و روانگردانها شده و اين زنگ خطري اساسي براي توسعه كشور ميباشد.
اين تحليلگر مسايل اجتماعي با اشاره به اينكه ضروريست ستاد مبارزه با مواد مخدر با برگزاري جلسات متعدد با اين وزارتخانهها و سازمانها، سياستهاي اجرايي را در مقابله با اعتياد به آنان گوشزد كند، گفت: به عنوان مثال برپایی کارگاههای مهارتهای زندگی برای دانشآموزان در سالهاي تحصیلی و تربیت کادر متخصص در رابطه با اجرای طرح مهارتهای زندگی و مدرسه محور از وظایف آموزش و پرورش است. و چون یکی از دلایل گرایش افراد به موادمخدر ضعف مهارتهای زندگی و عدمتوانایی افراد در رویارویی با مشکلات و واقعیات زندگی است،آموزش و پروش ميتواند از سنين نوچواني مهارتها لازم را به دانشآموزان ارايه كند.
كرمي در ادامه، شناسایی و ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان و کارکنان در معرض خطر، برگزاری سمینارهای آموزشی، تهيه فیلمهای داستانی و مستند تاثیرگذار در مقابله با اعتياد، تهيه و توزيع بستههای آموزشی ویژه پیشگیری از اعتیاد برای محیطهای کاری، خانواده و محلهها، تهیه جزوههای فرهنگی، آموزشی برای گروههای مختلف، فراهم كردن امكانات ورزشي به صورت رايگان براي نوجوانان و جوانان، حمايت ورزشی از نجاتیافتگان از اعتياد، گسترس مراكز مشاورهاي، خدمات گفتاري و حمايتي را از مهمترين وظايفي بيان كرد كه بايد سازمانها و وزارتخانههاي ياد شده در راه اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر جديتر عمل كنند.
وي افزود: همچنين دولت بايد براي تحقق رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بايد تدابير بيشتري براي حمايتهاي اجتماعي پس از درمان مبتلايان به مواد مخدر و روانگردانها در زمينه اشتغال، اوقات فراغت، ارائه خدامات مشاوره، پزشکي و حقوقي براي بازتواني افراد و خانوادههاي آنان اتخاذ كند.
كرمي ادامه داد: مشارکت فعال در تصميمسازيها و اقدامات مربوط بايد سرلوحه اقدامات مبارزه با مواد مخدر قرار گيرد و زمينه اقدامات مشترک با نهادهاي مختلف در پيشگيري و از ترانزيت مواد مخدر بوجود آيد.
وي اتخاذ تدابير لازم براي حضور و مشارکت جدي مردم و خانوادهها در زمينههاي پيشگيري، کاهش، آسيب و درمان معتادان، توسعه مطالعات و پژوهشهاي بنيادي، کاربردي و توسعهاي در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردانها و پيشگيري و درمان معتادان با تکيه بر دانش روز دنيا و استفاده از ظرفيت هاي علمي و تخصصي ذيربط در کشور را به منظور تحقق رويكرد مقابله با اعتياد ضروري و لازم دانست.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۳٫۱۰٫۱۴