رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بيان اينكه قطعا تعدادي از نوجوانان ما درگير معضل موادمخدر هستند، گفت: اعلام آمار مربوط به چنين معضلاتي، ممكن است جامعه را بيش از حد نگران كند، بنابراين بايد به فكر سازوكارهايي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي بود.
ابوالفضل رحماني در گفتوگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اينكه نوجوان از گروه همسالان خود تاثير بگيرد، امر پذيرفته شدهاي است و اين قابل باور است كه در اين سنين تحت تاثير صحبتهاي همكلاسي و دوست خود قرار بگيرد.
وي با بيان اينكه ميتوان از ظرفيت گروههاي همسالان در جهت مثبت بهره برد، ادامه داد: اين موضوع به قدري اهميت دارد كه ستاد مبارزه با موادمخدر نيز ميتواند از آن استفاده كند و براي اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر كه راهكار بسيار منطقي و درستي است، از خود نوجوانان براي كمك به يكديگر بهره برداري كند.زيرا به لحاظ بحثهاي روانشناسي نوجوانان از دوستان خود بيشتر از خانواده، حرف شنوي دارند.
رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران تصريح كرد: در اين ميان نقش آموزش و پرورش در كنار ساير سازمانها مانند، صداوسيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت علوم، دستگاههاي مذهبي مانند حوزههاي علميه و … بسيار مهم و قابل توجه است.
رحماني خاطرنشان كرد: دليل اينكه آموزش و پرورش در بحث پيش گيري از اعتياد ورود مي كند، احساس نيازي است كه مجموعه فرهنگيان آن را درك كرده اند و آموزش و پرورش مايل است به جامعه اي كه در اختيار دارد كمك كند تا آسيب نبيند و اگر دانشآموزي در معرض آسيب قرار دارد او را شناسايي و به خانواده او مشاوره دهد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا رويكرد اجتماعي مبارزه با موادمخدر مي تواند به طور صددرصد در جامعه اجرايي شود يا خير، خاطرنشان كرد: وقتي اين نوع مبارزه موردتوجه قرار مي گيرد يعني اينكه تمام سازمان هايي كه با افراد جامعه سروكار دارند بايد در اين امر كمك كنند كه اين نياز به ايجاد هماهنگي بين سازمانها دارد و قطعا يكي از اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر، ايجاد اين هماهنگي هاست. البته انجام اين امر، خيلي سخت بوده و دير محقق ميشود.
رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بيان اينكه اگر قرار است رويكرد اجتماعي مبارزه با موادمخدر به طور كامل عملياتي شود، بايد اصل و بنا را بر پيشگيري قرار دهيم، ادامه داد: فرهنگسازي بسيار مهم است و در حوزه دانشآموزي كه به مجموعه وزارت آموزش و پرورش مرتبط ميشود لازم است ما مجموعه از دانشآموزان را واكسينه كنيم و به آنها آموزش دهيم تا در ادامه اين افراد، مهارتهاي كافي را كسب كنند. توجه داشته باشيد كه مهارتآموزي با داشتن اطلاعات فرق دارد. اينكه يك سري اطلاعات را از طريق كتاب يا نوارهاي آموزشي كه از صدا و سيما پخش شود، در اختيار افراد قرار دهيم، كار دشواري نيست و فقط انتقال اطلاعات انجام شده اما مهارتآموزي موضع مهمتر و اثربخشتري است كه بايد به آن توجه شود.
رحماني در پاسخ به اين سوال كه آيا آموزش و پرورش در حوزه مهارتآموزي به دانشآموزان در برابر آسيبها به ويژه، اعتياد فعاليت دارد يا خير، بيان كرد: اين كار شروع شده اما آموزش و پرروش فقط از نظر محتوايي غني است ولي براي كار اجرايي نيازمند كمكهاي زيادي است و بايد براي آن برنامههاي عملياتي و مداخلهاي تعريف شود تا بتواند در امر توانمندسازي به طور جدي فعال باشد.
وي با اشاره به زنگ گفتگو در مدارس گفت: در حال حاضر زنگ گفتگو كه در مقطع متوسطه تعريف شده فضاي خوبي است تا مشاوران و دانشآموزان به بحث و تبادل نظر درباره موضوعات گوناگون و به خصوص آسيبهاي اجتماعي بپردازند. البته فراموش نكنيد كه حتي قبل از مدرسه نيز، مهدكودكها ميتوانند در امر آموزش و پيشگيري فعال باشند و قبلتر از آن هم، كه قرار است خانواده تشكيل شود و بحث ازدواج مطرح است، مي توان چنين آموزشهايي را درنظر گرفت.
رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: وقتي صحبت از توانمندسازي ميشود يعني اينكه دانشآموز يا افراد جامعه هدف كه در معرض آسيب قرار دارند، بتوانند از خود مراقبت كنند و براي انجام اين هدف، بايد كارها به بخشها، سازمانها و نهادها واگذار شود و در ادامه بازخوردها، بررسي و براي ادامه راه برنامهريزي كرد. فراموش نكنيم كه پرداختن به آسيبهاي اجتماعي به اندازهاي مهم و حساس است كه نبايد فعاليت در اين زمينه را صرفا به عنوان رفع تكليف انجام داد.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۳٫۰۹٫۲۰