• امروز : دوشنبه - ۲۴ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Monday - 15 September - 2025
کل پست ها: 74909اخبار امروز : 12
12

بهره‌مندي از ظرفيت دانش‌آموزان براي مبارزه با اعتياد

  • کد خبر : 13724
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۵:۲۸

رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بيان اينكه قطعا تعدادي از نوجوانان ما درگير ‏معضل موادمخدر هستند، گفت: اعلام آمار مربوط به چنين معضلاتي، ممكن است جامعه را ‏بيش از حد نگران كند، بنابراين بايد به فكر سازوكارهايي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي ‏بود. ‏ابوالفضل رحماني در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با […]


رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بيان اينكه قطعا تعدادي از نوجوانان ما درگير ‏معضل موادمخدر هستند، گفت: اعلام آمار مربوط به چنين معضلاتي، ممكن است جامعه را ‏بيش از حد نگران كند، بنابراين بايد به فكر سازوكارهايي براي كاهش آسيب هاي اجتماعي ‏بود. ‏

ابوالفضل رحماني در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اينكه نوجوان از گروه همسالان خود تاثير بگيرد، امر پذيرفته شده‌‏اي است و اين قابل باور است كه در اين سنين تحت تاثير صحبت‌هاي همكلاسي و دوست ‏خود قرار بگيرد.‏

وي با بيان اينكه مي‌توان از ظرفيت گروههاي همسالان در جهت مثبت بهره برد، ادامه داد: ‏اين موضوع به قدري اهميت دارد كه ستاد مبارزه با موادمخدر نيز مي‌تواند از آن استفاده كند ‏و براي اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر كه راهكار بسيار منطقي و درستي است، از خود نوجوانان براي كمك به يكديگر بهره برداري كند.زيرا به لحاظ بحث‌هاي ‏روانشناسي نوجوانان از دوستان خود بيشتر از خانواده، حرف شنوي دارند.‏

رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران تصريح كرد: در اين ميان نقش آموزش و پرورش در ‏كنار ساير سازمان‌ها مانند، صداوسيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات ‏اسلامي، وزارت علوم، دستگاه‌هاي مذهبي مانند حوزه‌هاي علميه و … بسيار مهم و قابل ‏توجه است.‏

رحماني خاطرنشان كرد: دليل اينكه آموزش و پرورش در بحث پيش گيري از اعتياد ورود مي ‏كند، احساس نيازي است كه مجموعه فرهنگيان آن را درك كرده اند و آموزش و پرورش مايل ‏است به جامعه اي كه در اختيار دارد كمك كند تا آسيب نبيند و اگر دانش‌آموزي در معرض ‏آسيب قرار دارد او را شناسايي و به خانواده او مشاوره دهد.‏

‏ وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا رويكرد اجتماعي مبارزه با موادمخدر مي تواند به طور ‏صددرصد در جامعه اجرايي شود يا خير، خاطرنشان كرد: وقتي اين نوع مبارزه موردتوجه ‏قرار مي گيرد يعني اينكه تمام سازمان هايي كه با افراد جامعه سروكار دارند بايد در اين امر ‏كمك كنند كه اين نياز به ايجاد هماهنگي بين سازمان‌ها دارد و قطعا يكي از اقدامات ستاد ‏مبارزه با موادمخدر، ايجاد اين هماهنگي هاست. البته انجام اين امر، خيلي سخت بوده و دير ‏محقق مي‌شود.‏

‏ رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بيان اينكه اگر قرار است رويكرد اجتماعي مبارزه ‏با موادمخدر به طور كامل عملياتي شود، بايد اصل و بنا را بر پيشگيري قرار دهيم، ادامه داد: ‏فرهنگ‌سازي بسيار مهم است و در حوزه دانش‌آموزي كه به مجموعه وزارت آموزش و ‏پرورش مرتبط مي‌شود لازم است ما مجموعه از دانش‌آموزان را واكسينه كنيم و به آنها ‏آموزش دهيم تا در ادامه اين افراد، مهارت‌هاي كافي را كسب كنند. توجه داشته باشيد كه ‏مهارت‌آموزي با داشتن اطلاعات فرق دارد. اينكه يك سري اطلاعات را از طريق كتاب يا ‏نوارهاي آموزشي كه از صدا و سيما پخش شود، در اختيار افراد قرار دهيم، كار دشواري نيست ‏و فقط انتقال اطلاعات انجام شده اما مهارت‌‌آموزي موضع مهم‌تر و اثربخش‌تري است كه ‏بايد به آن توجه شود.‏‎ ‎

رحماني در پاسخ به اين سوال كه آيا آموزش و پرورش در حوزه مهارت‌آموزي به دانش‌‏آموزان در برابر آسيب‌ها به ويژه، اعتياد فعاليت دارد يا خير، بيان كرد: اين كار شروع شده ‏اما آموزش و پرروش فقط از نظر محتوايي غني است ولي براي كار اجرايي نيازمند كمك‌هاي زيادي است و بايد براي آن برنامه‌هاي عملياتي و مداخله‌اي تعريف شود تا بتواند در ‏امر توانمندسازي به طور جدي فعال باشد.‏

‏وي با اشاره به زنگ گفتگو در مدارس گفت: در حال حاضر زنگ گفتگو كه در مقطع ‏متوسطه تعريف شده فضاي خوبي است تا مشاوران و دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر ‏درباره موضوعات گوناگون و به خصوص آسيب‌هاي اجتماعي بپردازند. البته فراموش نكنيد ‏كه حتي قبل از مدرسه نيز، مهدكودك‌ها مي‌توانند در امر آموزش و پيشگيري فعال باشند و ‏قبل‌تر از آن هم، كه قرار است خانواده تشكيل شود و بحث ازدواج مطرح است، مي توان ‏چنين آموزش‌هايي را درنظر گرفت.‏

رييس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: وقتي صحبت از توانمندسازي مي‌شود يعني ‏اينكه دانش‌آموز يا افراد جامعه هدف كه در معرض آسيب قرار دارند، بتوانند از خود مراقبت ‏كنند و براي انجام اين هدف، بايد كارها به بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادها واگذار شود و در ‏ادامه بازخوردها، بررسي و براي ادامه راه برنامه‌ريزي كرد. فراموش نكنيم كه پرداختن به ‏آسيب‌هاي اجتماعي به اندازه‌اي مهم و حساس است كه نبايد فعاليت در اين زمينه را صرفا به ‏عنوان رفع تكليف انجام داد.‏

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۳٫۰۹٫۲۰ 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=13724

برچسب ها