مديركل دفتر توسعه مشاركتهاي مردمي و سازمانهاي مردمنهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، انتخاب رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر را انتخابي هوشمندانه خواند و گفت: نبايد توقع داشت اين رويكرد در كوتاه زمان به نتيجه برسد چون وضعيت مواد مخدر، يك شبه در حوزه آسيبهاي اجتماعي بوجود نيامده است.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، حسن موسويچلك در بازديد از غرفه ايران پاك در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها و در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: امروز دنيا، دنياي اطلاعات است. در دنيايي كه داراي اين ويژگي است، بيشك رسانهها به اشكال مختلف بيشترين نقش را در انتقال آگاهي و ارائه اطلاعات دارند، پيشرفت تكنولوژي هم، اين نقش را پررنگتر كرده است.
وي افزود: سرعت انتقال اطلاعات بيشتر شده و ايران نيز در اين زمينه عقب نيست. در عين حال تنوعطلبي در رسانهها وجود دارد. خبرگزاريها، روزنامهها و سايتهاي خبري دستگاهها هر كدام يك ظرفيت محسوب ميشوند، در واقع ميتوان گفت كه هيچ ظرفيتي به اندازه رسانه فراگير نيست.
مديركل دفتر توسعه مشاركتهاي مردمي بيان كرد: نكته مهمي كه در انتقال اطلاعات تاثيرگذار است، توجه به مباني فرهنگي مخاطب است و نبايد از آن غافل شد. رسانه اكنون نهاد ششم اجتماعي محسوب ميشود و در كنار خانواده، اقتصاد، دين، آموزش و دولت قرار گرفته است. لذا شناخت ظرفيت رسانه و استفاده درست از آنان در امر پيشگيري اعتياد، افزايش آگاهي مردم از قوانين و مجازاتهاي حوزه مواد مخدر و كسب مهارتهاي زندگي را نميتوان انكار كرد.
موسويچلك با اشاره به رويكرد اجتماعي مبارزه با مواد مخدر گفت: انتخاب اين رويكرد، بسيار هوشمندانه بود. ما اين رويكرد را يك فرصت ميدانيم كه در بخش اجتماعي وارد شده است، در عين حال نبايد توقع داشت كه در كوتاه زمان به نتيجه برسد چون وضعيت مواد مخدر، يك شبه در حوزه آسيبهاي اجتماعي بوجود نيامده است. لذا لازمه اجتماعي كردن موضوع مبارزه، بسترسازي براي مشاركت مردم است. همچنين بايد راهبردهاي اجتماعي كردن، تعريف شوند و مولفهها و ظرفيتهاي اجتماعي كه ميتوانند كمك كنند نيز مشخص شوند تا بتوانيم از آنها در جامعه براي توسعه مشاركتهاي مردمي كه مهمترين بخش در تحقق اين رويكرد است، استفاده كنيم.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۳٫۰۸٫۲۰