• امروز : دوشنبه - ۲۴ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Monday - 15 September - 2025
کل پست ها: 74896اخبار امروز : 0
13

مدرسه، بهترين محيط براي آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد

  • کد خبر : 12334
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۷:۲۵

با نگاهي به وضعيت خانواده‌ها مي‌توان دريافت كه عمده آنها به دليل مشكلات اقتصادي كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند توانايي پاسخگويي به نيازها و كنترل فرزندان خودرا ندارند، به همين دليل بسياري از انها با شروع سال تحصيلي حداكثر اوقات خود را با همسالان در مدرسه و محيط بيرون از خانه مي‌گذرانند، […]

با نگاهي به وضعيت خانواده‌ها مي‌توان دريافت كه عمده آنها به دليل مشكلات اقتصادي كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند توانايي پاسخگويي به نيازها و كنترل فرزندان خودرا ندارند، به همين دليل بسياري از انها با شروع سال تحصيلي حداكثر اوقات خود را با همسالان در مدرسه و محيط بيرون از خانه مي‌گذرانند، با توجه به اينكه دانش آموزان حدود هفت ساعت را در محيط مدرسه هستند، اين مكان مي‌تواند بهترين محيط اموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد باشد.

نتايج يك تحقيق علمي نشان مي دهد كه مدارس راهنمايي و دبيرستان يكي از محيط هاي اصلي براي شروع مصرف مواد مخدر است هشدارهاي مسوولان نيز گوياي اعتياد يك درصد دانش آموزان به مواد مخدر صنعتي و روانگردان‌هاست كه امارهاي غير رسمي بيش از اين رقم است.

آزاده بحريني، يك روانشناس باليني و استاد دانشگاه در اين زمينه به روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر مي‌گويد: با توجه به اينكه يكي از بسترهاي شناخته شده اعتياد در محيط‌هاي بيرون از خانه بوده ممكن است فرد بدون شناخت و آگاهي وارد فضاهايي شود كه خطر اعتياد او را تهديد كند و از آنجايي كه اكثر والدين نيز از اين موضوع بي‌خبرند امكان جلوگيري از ورود فرزندانشان به اين فضاها وجود نداشته باشد.

وي ادامه مي دهد: در چنين فضاهاي ممكن است حضور يك يا چند معتاد خطري بالقوه محسوب شود چرا كه دانش‌آموز با پيشنهادهايي مبني بر مصرف مواد مخدر از سوي اين افراد مواجه مي‌شود و براي اينكه به تصور غلط مورد تحقير واقع نشود و بخواهد شجاعت خود را نشان دهد، اين مواد را مصرف مي‌كند و مصرف مجدد آن تداوم مي‌يابد كه سرآغاز بروز هنجارشكني‌ها،آسيب‌هاي اجتماعي، بروز بيماري‌هايي مانند هپاتيت ، ايدز و غيره است.

بحريني اضافه مي‌كند: چنين مواردي و نيز كمبود فضاهاي تفريحي سالم در مدارس و محيط‌هاي ديگر ايجاد مراكزي را براي اوقات فراغت نوجوانان ضروري مي‌كند تا آنان در در كنار انجام فعاليت‌هاي سالم، مهارت‌هاي زندگي از جمله نه گفتن، جرات‌آموزي، حل مسئله، آگاهي، تصميم‌گيري و غيره را بياموزند.

اين روانشناس با بيان اينكه روش‌هاي پيشگيري از مصرف مواد مخدر در واقع بخشي از مداخلات جامعه‌مدار و مدرسه‌مدار است، اظهار مي‌دارد: اين مسايل بر بازسازي بخشي از محيط افراد بويژه دانش‌آموزان متمركز است، ايجاد مراكزي كه فراهم‌كننده مجموعه فعاليت‌هايي ويژه مانند مراكز ورزشي، كارهاي ذوقي، هنري، گردشگري علمي و سرگرمي است.

بحريني تصريح مي‌كند: تهيه و اجراي برنامه‌هايي كه دانش‌آموزان را از نظر فكري و فيزيكي درگير كند و موجب پر شدن اوقات فراغت آنها و دور نگه داشتن از فضاها و فعاليت‌هاي پرخطر مانند مصرف موادمخدر شود از سوي دست‌اندركاران امري ضروريست.

اين استاد دانشگاه آزاد همچنين براي اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر پيشنهاد م‌ دهد: عوارض مواد مخدر صنعتي و روانگردان‌ها از طريق كتب درسي در قالب بك برنامه مدون از سوي وزارت آموزش و پرورش به رشته تحرير درآيد و توسط مربيان به دانش آموزان آموزش داده شود.

وي توجه به برنامه‌هاي اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي بصورت آرام، مستمر و عميق راجع به عوارض، پيامدها و تبعات مصرف مواد مخدر با هدف ارتقا سطح آگاهي دانش‌آموزان، توجه به برنامه‌هاي آموزشي با رويكرد آموزش مهارت‌هاي زندگي، ترويج فرهنگ سلامت از طريق تقويت فعاليت جايگزين بويژه برنامه‌هاي ورزشي، هنري و گسترش روحيه نشاط، شادابي و اميدواري را از ديگر مواردي بيان كرد كه در پيشگيري از اعتياد و اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر موثر است.

اين استاد دانشگاه آزاد مي‌افزايد: توسعه اقدامات مشاوره‌اي بويژه در مدارس توسط مربيان پرورشي مهم است زيرا فردي كه معتاد مي‌شود، خود، خانواده و جامعه را به تباهي مي‌كشاند.

بحريني، تاكيد مي‌كند: نوجوانان نيازمند فعاليت‌هاي مفرح هستند، آنان در كنار تفريح و شادي مي‌توانند بياموزند و تفكر كنند، برنامه‌هاي ياد شده پيشگيري از اعتياد با فراهم كردن زمينه‌هاي نشاط مي‌تواند موفق باشد.

وي در پايان با اشاره به تاكيد وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر براي رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر كه همه نهادها، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، آموزش و پرورش، كانون‌هاي فرهنگي، مذهبي، ورزشكاران، هنرمندان و عموم مردم ملزم به توجه به اين رويكرد هستند، تصريح مي‌كند: بايد با بهره‌گيري از تجارب كارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر، متخصصان و روانشناسان، آموزش مقابله با اعتياد با محوريت دانش‌آموزان كه نسل‌هاي آينده جامعه هستند، بطور جدي و اساسي پيگيري شود تا مبارزه با مواد مخدر اجتماعي شود.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۳٫۰۸٫۰۱ 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=12334

برچسب ها