• امروز : دوشنبه - ۱۹ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 13 - ذو الحجة - 1446
  • برابر با : Monday - 9 June - 2025
کل پست ها: 73906اخبار امروز : 15
9

آموزش مهارت‌هاي پيشگيري از اعتياد براي ۱۲ ميليون دانش‌آموز

  • کد خبر : 11675
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۵:۳۶

رييس اداره مراقبت‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش شهر تهران از آموزش مهارت‌هاي مراقبت از خود در جهت رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر براي ۱۲ ميليون دانش‌آموز خبر داد.قاسم منوچهري در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: دانش‌آموزان دوره ابتدايي روش‌هاي مراقبت از خود، خودآگاهي و شناخت […]

رييس اداره مراقبت‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش شهر تهران از آموزش مهارت‌هاي مراقبت از خود در جهت رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر براي ۱۲ ميليون دانش‌آموز خبر داد.

قاسم منوچهري در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: دانش‌آموزان دوره ابتدايي روش‌هاي مراقبت از خود، خودآگاهي و شناخت خود را بطور غيرمستقيم در راستاي سند جامع پيشگيري از اعتياد آموزش مي‌بينند.

وي، آموزش مهارت‌هاي زندگي، كنترل هيجان براي دانش‌آموزان متوسطه اول و آموزش از طريق همسالان براي دانش آموزان متوسطه دوم را از برنامه‌هايي بيان كرد كه در جهت پيشگيري از اعتياد در حال اجراست.

منوچهري با اشاره به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي پيشگيري از اعتياد فرزندان براي والدين اظهار داشت: همچنين در اين راستا، بسته‌هاي فرهنگي آموزش و پيشگيري توليد شده كه ميان اوليا و دانش آموزان توزيع مي‌شود.

اين مقام مسوول در آموزش و پرورش با بيان اينكه در گرایش دانش آموزان به سمت مصرف مواد مخدر، عوامل روانی، اجتماعی و خانوادگی نقش دارند، اضافه كرد: در مورد علل شخصیتی روانی می‌توان به محرومیت‌ها و ناکامی‌ها، عقده‌های سرکوب‌شده فرد، هیجان در نوجوانی و کنجکاوی اشاره کرد.

منوچهري با بيان اينكه دوستان ناسالم، نداشتن مقبولیت اجتماعی، در دسترس بودن مواد مخدر، محله ناسالم و وجود خرده‌فروشان از علل اجتماعي براي گرايش دانش آموزان به اعتياد است ، گفت: سکونت در محله یا منطقه‌ای که به مواد مخدر آلوده است، پایین بودن اعتقادات مذهبی و طلاق والدین از عوامل خانوادگي در بروز اعتياد دانش آموزان است .

وي در پاسخ به اينكه چگونه مي‌توان از گرايش دانش‌آموزان به سمت اعتياد پيشگيري كرد، افزود: بیش از هر چیزی ارتباط صمیمانه اعضای خانواده با یکدیگر است که می‌تواند سد محکمی در مقابل کشش به سوی مواد مخدر باشد.

منوچهري ، قدم بعدی را گوش دادن به صحبت‌های فرزندان دانست و تصريح كرد: با اين كار مي‌توان نیاز وي را به ارتباط با افراد بزرگ‌تر که شناختي از آنها ندارند، کم کرد.

وي، پرورش اعتقادات مذهبی فرزندان، ارایه اطلاعات و آموزش به فرزندان در مقابل هرگونه تشویق و اصرار همسالان به انجام اعمال خلاف و مصرف مواد، آگاهی دادن خانواده‌ها به فرزندانشان در مسیر مدرسه، ارتباط والدین مدرسه با یکدیگر و صحبت در مورد مسایل روزمره فرزندانشان، تبادل اطلاعات والدین با یکدیگر در خصوص چگونگی نگرش‌ها و رفتارهای فرزندان، ارتباط موثر والدین با کادر مدرسه، کسب اطلاعات کافی والدین در مورد اشکال، عوارض و پیامدهای انواع مواد مخدر، مراقبت از رفت و آمدهای فرزندان و تقویت عزت نفس فرزندان را از موارد ديگري بيان كرد كه در دست‌یابی به زندگی سالم برای دانش آموزان كمك كننده است .

رييس اداره مراقبت‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش شهر تهران در رابطه با رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر كه مورد تاكيد وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر است ، گفت : براي تحقق اين رويكرد وزارت آموزش و پرورش نيازمند همكاري ساير نهادهاست و آموزش در اين ميان مهمترين ركن است .

منوچهري با اشاره به اينكه ناآگاهي از عوارض مواد مخدر مهمترين دليل گرايش نوجوانان به اعتياد است، افزود: بايد آموزش‌ها در جهت اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر وسيع تر و همگاني شود .

وي، آموزش و پرورش را نهاد اصلي براي اين آموزش دانست و تاكيد كرد: مربيان و معلمان، انجمن‌هاي اوليا و مربيان مي‌توانند آموزش در برابر اعتياد را به ساير نهادها، كانون‌هاي فرهنگي، مذهبي و غيره همه گير كنند.

منوچهري خاطرنشان كرد: اعتیاد به مواد مخدر به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده و در برخورد با آن نیز باید همه گروه‌ها وسازمان‌های جامعه دخالت داشته باشند.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ۹۳٫۰۷٫۰۸

 

لینک کوتاه : https://news.dchq.ir/3/?p=11675

برچسب ها