مدير كل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سيستم مواد مخدر با ترويج باورهاي غلط، سعي در جذب برخي از دانشآموزان به سمت اعتياد دارد و اين موضوع بزرگترين تهديد عليه سلامت آنان محسوب ميشود.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، حميد صرامي در اجلاس مديران و مسئولين نواحي چهل گانه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در عصر سرعت گرايي، نوجوانان با فشار، نابردباري و پايين بودن آستانه تحمل، اضطراب و فشارهاي روحي و رواني روبرو هستند و به دليل فقر وقت و زمان ناشي از توسعه تكنولوژي، با ضعف ارتباط با والدين مواجه شدهاند.
وي افزود: به دليل مولفههاي برشمرده، سيستم هوشمند مواد مخدر و روان گردانها با ارائه اطلاعات ناصحيح و ترويج باورهاي غلط، سعي در جذب برخي از دانشآموزان براي مصرف انواع مواد بهمنظور كسب لذت، تفريح و سرگرمي و نظاير آن دارد و اين موضوع بهعنوان بزرگترين تهديد عليه سلامت جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي نوجوانان و جوانان محسوب شده و آنان را در معرض خطر شروع مصرف مواد قرار داده است.
دبير جلسه شوراي مشورتي ستاد بيان داشت: نتايج پژوهشها در خصوص وضعيت ابتلاء دانشآموزان به مصرف مواد حكايت از وجود برخي از والدين معتاد، داشتن دوستان مصرفكننده مواد، عدم آگاهي كافي از عوارض مصرف مواد، سن ۱۵ سالگي بهعنوان بالاترين فراواني شروع و اولين تجربه مصرف مواد دارد، ضمن آنكه دانشآموزاني كه داراي نگرش مثبت به مصرف مواد، عدم توان در تصميمگيري موثر و حل مساله، ضعف در كنترل هيجانهاي منفي، ضعف در مهارتهاي اجتماعي، خود پندارِ منفي، عزت نفس پايين، بيگانه با ارزشهاي اجتماعي و مذهبي، داراي رفتارهاي تكانشي، عدم نظارت از سوي والدين، وجود تعارضات و اختلافات شديد خانوادگي، دسترسي آسان به مواد، فقدان امكانات تفريحي سالم در محل زندگي، عملكرد تحصيلي ضعيف، اعتماد به نفس پايين، عدم احساس تعلق به مدرسه هستند، بيشتر در معرض خطر مصرف مواد ميباشند.
صرامي افزود: فقدان يك فرمول مشخص براي پيشگيري ناشي از پيچيدگي حوزه اعتياد، كار را براي متوليان در مدارس سخت تر خواهد كرد، چنانچه فعاليتهاي پيشگيرانه به والدين، معلمان، نوجوانان و متناسب با سن، جنسيت و براساس نيازهاي خاص جمعيت مخاطب و با تاكيد بر اقشار در معرض خطر و به صورت آرام، مستمر و مبتني بر شواهد علمي صورت پذيرد، ميتواند موجبات ضربهپذيري به استراتژيهاي سيستم مواد مخدر و روانگردانها را فراهم سازد.
وي بيان كرد: ارائه اطلاعات صحيح در خصوص عوارض مصرف مواد، آموزش مهارتهاي زندگي، آموزش مدل زندگي و سبكهاي فرزند پروري به والدين همراه با تقويت فعاليتهاي جايگزين ورزشي و هنري در مدارس بهمنظور توسعه نشاط و ارائه خدمات مشاورهاي، مددكاري و حمايتي از جمله عوامل موثر در ايمنسازي و مقتدر نمودن دانشآموزان به شمار ميرود.
مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد در پايان تقويت و توانمندسازي تشكلهاي دانشآموزي پيشگيري از اعتياد را اقدامي موثر براي اجتماعي كردن امر مبارزه در مدارس عنوان كرد و گفت: افزايش پوشش اثر بخشي برنامههاي پيشگيري از اعتياد، توليد بستههاي استاندارد آموزشي با رعايت نوآوري براي دانش آموزان، والدين و مربيان مدارس ميتواند از بروز خسارتهاي اعتياد در دانشآموزان جلوگيري كند.
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۳٫۰۶٫۰۲